Hyppää sisältöön

Ylen hankkimat satelliittikuvat paljastavat tuhojen laajuuden Krimillä – Asiantuntija: Päänavaus Ukrainan kauaskantoisille iskuille

Marko Eklundin mukaan isku on järkytys Venäjälle, joka on kuvitellut, ettei Ukraina ylety iskemään Krimillä sijaitseviin tukikohtiin.

Sakyn lentotukikohdan iskun tuhot näkyvät satelliittikuvista.

Ylen hankkimat satelliittikuvat osoittavat, että Ukraina on onnistunut aiheuttamaan suurta tuhoa lentotukikohdassa Venäjän miehittämällä Krimillä.

Sakyn lentotukikohdassa nähtiin tiistaina suuria räjähdyksiä, joiden aiheuttajana pidetään Ukrainan asevoimien iskua.

Ukrainan mukaan Sakyssa tuhoutui tiistaina yhdeksän venäläiskonetta. Satelliittikuvia Ylen pyynnöstä analysoinut Venäjä-asiantuntija Marko Eklund pitää arvioita realistisena.

Tuhoutuneiden koneiden joukossa on ainakin Su-24-rynnäkkökoneita ja Su-30-hävittäjiä.

– Täsmällisiä lukuja tärkeämpää on kuitenkin se, että ukrainalaiset pystyivät tekemään tällaisen tuloksellisen iskun venäläiseen lentotukikohtaan, Eklund sanoo.

Eklundin mukaan isku on päänavaus sille, että Ukraina tekee kauaskantoisia iskuja. Se on hänen mukaansa varmasti tullut suurena järkytyksenä Venäjän asevoimille.

Näin suuria tappioita Venäjän tai Neuvostoliiton taistelukoneet eivät ole kärsineet yhdellä kertaa koko toisen maailmansodan jälkeisenä aikana.

Majuri evp. Eklund on seurannut Venäjän asevoimia yli 20 vuoden ajan ja toimi vuosina 2018–2021 Suomen apulaispuolustusasiamiehenä Moskovassa.

Satelliittikuva Sukyn lentotukikohdasta ennen iskuja.
Satelliittikuva Sukyn lentotukikohdasta iskujen jälkeen.
Satelliittikuva Sakyn lentotukikohdasta iskuja ennen ja niiden jälkeen. Kuvat: Planet Labs PBC

Eklund: "Lisää hyökkääjän epävarmuutta"

Eklundin mukaan iskun moraalinen vaikutus on suuri.

– Se lisää epävarmuutta hyökkääjän riveissä ja rajoittaa hyökkääjän toimintavapautta alueella, jota se on pitänyt omana ja ilmeisen turvallisena, Eklund sanoo.

Sotilasasiantuntijat ovat esittäneet sosiaalisessa mediassa vaihtelevia arvioita tuhojen laajuudesta. Eklund huomauttaa, että kaikki satelliittikuvissa näkyvät mustuneet kohdat eivät ole räjähdyksen tai tulipalon jälkiä.

– Venäläisen ilmailuteollisuuden ominaisuus on se, että sen tuotteiden käynnistyspaikoilla alusta tahtoo nokeentua, Eklund sanoo.

Venäjä on kiistänyt, että sen koneita olisi vaurioitunut tai tuhoutunut. Venäjän mukaan tukikohdassa tiistaina nähdyt samanaikaiset räjähdykset johtuivat onnettomuudesta.

Eklundin mukaan räjähdykset osoittavat kuitenkin, että Venäjän selitys jostakin onnettomuudesta ei pidä paikkaansa.

– Ellei nyt lähdetä siitä, että koko tämä Venäjän aloittama sota on ollut yhtä surkeaa onnettomuutta sen kaikille osapuolille, Eklund sanoo.

Ukraina ei ole virallisesti tunnustanut tehneensä iskua Krimille eikä selittänyt, mitä asetta siinä käytettiin.

Sakyn lentotukikohdan räjähdykset 9. elokuuta näkyivät rantahiekalle. Kuva: Reuters

Lentorykmentti kuului poikkeuksellisesti Mustanmeren laivastolle

Eklundin mukaan Sakyn lentotukikohtaan on vuodesta 2014 alkaen ollut sijoitettuna Venäjän Mustanmeren laivaston meri-ilmavoimiin kuuluva 43. Erillinen meri-rynnäkkölentorykmentti.

Sikäli tukikohta on poikkeus, että vain pieni osa lentotukikohdista kuuluu merivoimien alaisuuteen.

Rykmentin taistelukonekalustona on muun muassa Su-24M-rynnäkkökoneita ja sen tiedusteluversioita. Kone on kääntyväsiipinen, ja siipien kulmaa säädetään lentonopeuden mukaan.

Lisäksi rykmenttiin on kuulunut Su-30SM-monitoimihävittäjiä, jotka kykenevät toimimaan asejärjestelmillään ilma- ja maamaaleja vastaan.

Kokoonpano tarkoittaa sitä, että rykmentti pystyy itse suojaamaan omat lento-osastonsa ilmataistelukykyisillä hävittäjillä ilman, että sen tarvitsisi koordinoida yhteistoimintaa jonkin varsinaisen hävittäjärykmentin kanssa.

Myös Itämeren laivaston meri-ilmavoimilla on vastaavalla tavalla varustettu rynnäkkölentorykmentti Kaliningradissa.

Venäjä on väittänyt Sakyn lentotukikohdan räjähdyksiä onnettomuudeksi. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Tukikohdassa on simuloitu lentotukialuksen käyttöä

Erikoista Sakyn tukikohdassa on se, että siellä on aiemmin koulutettu Venäjän Pohjoisen laivaston lentäjiä (siirryt toiseen palveluun) toimimaan Venäjän ainoalta lentotukialukselta.

Tukikohdassa on ollut ylöspäin kääntyvä hyppyri, jonka päästä lentokoneet nousivat ilmaan kuten tukialuksen kannelta.

Eklund kertoo, että venäläiset eivät käytä lentoonlähdön avustamiseen amerikkalaistyylistä höyrykatapulttia, vaan riittävän ilmanopeuden saavuttamiseksi tukialus ajaa tarpeeksi kovaa vastatuuleen ja kiihdytyksen lopussa koneet hyppäävät mäkikotkien lailla hyppyrin nokalta.

Koulutuspaikan sijainti näkyy edelleen satelliittikuvassa tukikohdan eteläreunassa punaiseksi maalattuna alueena. Se on mallinnettu Amiraali Kuznetsov -nimisen lentotukialuksen mittojen mukaan.

Ukrainalla ei ole ollut omia lentotukialuksia ja niinpä paikkaa vuokrattiin vuoteen 2014 asti Venäjälle. Krimin valtauksen jälkeen Venäjä on käyttänyt koulutuskeskusta kuin omaansa.

Nykyisin koulutuskeskus hyppyreineen on kuitenkin siirretty pois Krimiltä ja toimii Jejskin lentotukikohdassa (siirryt toiseen palveluun) Krasnodarin alueella Venäjällä.

Lue lisää:

Kukaan ei ole ilmoittautunut Krimin niemimaan tiistaisen iskun tekijäksi

Päivittyvä artikkeli Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan