Hyppää sisältöön

Abban piti ratkaista yksi kysymys ennen paluuta – sitten Helsingin juhlaviikoilla vieraileva huippukoreografi Wayne McGregor sai puhelun

Englantilainen Wayne McGregor on noussut 30 vuodessa yhdeksi maailman kysytyimmistä koreografeista. Helsingin juhlaviikoilla vieraileva maailmantähti teki Abban virtuaalishow’n koreografian.

Koreografi Wayne McGregor Abban Voyage-show'n punaisella matolla Lontoossa toukokuussa 2022. Kuva: TOLGA AKMEN / EPA-EFE / AOP

Englantilainen Wayne McGregor, 52, on täynnä energiaa. Hän on yksi tämän hetken kysytyimmistä tanssin tekijöistä, ansioluettelo on pakahduttava. McGregor on työskennellyt maailman tärkeimmille balettiryhmille ja tanssin taloille. Hän on tehnyt koreografian Harry Potter-elokuvaan sekä Radioheadin ja The Chemical Brothersin musiikkivideoihin.

Abban virtuaalisessa Voyage-konsertissa on McGregorin koreografia, ja työn alla on scifi-henkinen baletti kirjailija Margaret Atwoodin kanssa.

Nyt McGregor on Suomessa, sillä Helsingin juhlaviikot on tuonut hänen teoksensa Tree of Codes Tanssin taloon Helsingin Kaapelitehtaalle. Hyväntuulinen koreografi on innoissaan tuliterästä rakennuksesta. Hän kysyy haastattelun lomassa, onko Tanssin talon katsomo tosiaan niin jyrkkä kuin annettu ymmärtää. Kyllä on (McGregor ei ollut vielä torstaiaamuna ehtinyt nähdä itse teatteria).

Tree of Codes on hyvä esimerkki McGregorin ajattelusta. Teos yhdistää koreografin lisäksi kaksi muuta tekijää, jotka yrittävät yhdessä houkutella katsojat mukaansa.

Tree of Codes on kolmen tekijän summa. Koreografian on tehnyt McGregor, valoinstallaation Olafur Eliasson ja musiikin Jamie xx. Kuva: © Joel Chester Fildes 2015

Islantilais-tanskalainen installaatiotaiteilija Olafur Eliasson on tehnyt teoksen visuaalisen ilmeen ja englantilainen muusikko, tuottaja ja dj Jamie xx soittaa siihen musiikin. Eliasson on nykytaiteen maailmantähti, jonka näyttely oli Espoon modernin taiteen museossa EMMAssa viisi vuotta sitten.

– Päädyin heihin, koska minusta molemmat ovat koreografeja. Eliasson tekee installaatioita, jotka muuttuvat sen mukaan, miten ihminen liikkuu katsoessaan niitä. Hän on taitava luomaan illuusioita. Jamie puolestaan tekee musiikkia, jossa on mieletön rytmi ja joka saa liikkumaan, McGregor sanoo.

McGregor oli Suomessa esillä viimeksi ennen koronapandemiaa. Silloin Flow-festivaali toi teoksen Autobiography Edits Helsinkiin. Sen esitti Wayne McGregorin tanssiryhmä sekä elektronisen musiikin artisti JLin. Koreografi itse ei ehtinyt silloin paikalle.

Tekoäly auttaa tanssissa

McGregor tunnetaan tanssin kentällä uuden teknologian, kuten tekoälyn ja laajennetun todellisuuden (AR) ystävänä. Hän puhuu teknologiasta partnerina, jonka avulla voi löytää uusia mahdollisuuksia tanssin tekemiseen.

McGregor on tutkinut tekoälyn mahdollisuuksia koreografian teossa. Hän on ottanut käyttöön työkalun, “tekoälyetsivän”, joka kaivaa McGregorin omia Google-arkistoja. Sen jälkeen “etsivä” tarjoaa McGregorille uusia aihioita koreografiaa varten.

McGregorin innostunut suhde uuteen teknologiaan tunnetaan myös musiikkibisneksessä. Kun Abba päätti tehdä virtuaalisen comebackin, McGregorin puhelin soi Lontoossa. Koreografin hymy leviää entisestään, kun puhe kääntyy ruotsalaisyhtyeeseen. McGregor on Abba-fani.

– Luulen, että he soittivat minulle siksi, että olen kiinnostunut teknologiasta ja virtuaalisesta ihmisestä. Minulla on lisäksi pitkä historia liikkeenkaappauksessa.

Liikkeenkaappaus on tekniikka, jolla liike kopioidaan ja muutetaan digitaaliseksi.

– Opin tanssimaan monien Abban varhaisten kappaleiden tahdissa. Uskon, että meillä kaikilla on kokemus ja muistoja siitä, miten Abba soi meissä.

Abban jäsenet tervehtivät yleisöä Voyage-virtuaalikonsertin jälkeen Lontoon ABBA-areenalla 26.5.2022. Kuva: Dave Nelson / Mirrorpix / MEGA / AOP

McGregor innostuu puhuessaan yhtyeestä.

– Projektin haaste oli siinä, miten Abba luodaan uudelleen ykkösillä ja nollilla. Jokainen liike on koreografioitu prosessissa. Se oli mieletön tekninen ja tunteisiin liittyvä haaste, McGregor sanoo.

Abban jäsenet esiintyivät McGregorille Ruotsissa, liikkeet kopioitiin ja tehtiin uudelleen sijaisnäyttelijöiden kanssa koko Voyage-show’ta varten.

– Oli etuoikeus olla samassa tilassa näiden neljän uskomattoman artistin kanssa.

Voyage-konsertti esitetään kahdeksan kertaa viikossa ABBA-areenalla Lontoossa. Paikka vetää 3000 katsojaa. Toukokuun lopulla ensi-iltansa saanut show myi ennakkoon lähes 400 000 lippua.

– Oli käsittämätöntä nähdä Abban jäsenet katsomassa itse lopputulosta. He tuntuivat ilahtuneilta, McGregor sanoo ja paljastaa leveimmän hymynsä.

Wayne McGregor Huvila-teltan maisemissa elokuussa 2022. Kuva: Sasha Silvala / Yle

McGregor ja Atwoodin dystopia

Kanadalainen Margaret Atwood on yksi maailman merkittävimmistä kirjailijoista. Menestyssarja The Handmaid's Tale – Orjattaresi teki hänestä entistä tunnetumman.

Ja McGregorilla on tietysti sormensa pelissä, kun Atwoodin Uusi maa (Maddaddam) -teoksesta tehdään baletti. Musiikin on säveltänyt Max Richter. Kanadan kansallisbaletille tehty MADDADDAM -teos saa kantaesityksensä marraskuussa.

McGregor lähtee syksyllä Torontoon kolmeksi kuukaudeksi työstämään tanssiteosta.

Kyse on Englannin kuninkaallisen baletin ja Kanadan kansallisbaletin yhteistuotannosta. McGregor oli ensimmäinen nykytanssista ponnistanut tanssin tekijä, joka kiinnitettiin Kuninkaallisen baletin residenssikoreografiksi 15 vuotta sitten.

Uusi maa on kirjoitettu paljon ennen koronapandemiaa ja ilmastokriisiä, mutta se käsittelee pitkälti näitä aiheita. Se on spekuloivaa scifiä, McGregor toteaa.

Uusi maa on Atwoodin dystooppisen trilogian päätösosa, mutta tanssiteos ammentaa koko trilogiasta.

– En tiedä vielä, millainen siitä tulee. Meillä on kolme alkuvoimaista romaania, joissa aika ja puhe limittyvät ja lomittuvat. Tiedän, miltä lavastus näyttää, mutta syksyn aikana pääsemme vasta käsiksi itse asiaan, McGregor sanoo.

Koronapandemia ja siihen liittyvät rajoitukset sulkivat kaikki mahdolliset esiintymispaikat kahdeksi vuodeksi lähes kaikkialla maailmassa. McGregor on puhunut julkisuudessa siitä (siirryt toiseen palveluun), miten se tappoi koko tanssin kentän.

– Kaikki kiertueet kansallisista kansainvälisiin peruttiin. Harjoittelu oli lähes mahdotonta ja kosketus kiellettiin. Se kaikki oli ongelmallista. Koronasulku toi esiin sen, miten haavoittuva koko ala on. Tanssitaiteilijoilla ei ollut mitään mahdollisuutta tulla toimeen, sillä suurin osa heistä on freelancereita, joilla ei ole minkäänlaisia turvaverkkoja. Britanniassa asiaan herättiin vasta koronapandemian seurauksena, McGregor sanoo.

Company Wayne McGregor harjoitteli Kaapelitehtaalla Helsingissä elokuussa 2022. Kuva: Sara Aaltio / Yle

Hologrammi-Abba villitsi yleisön Lontoossa

Katso Areenasta: Abba tekee paluun ja julkaisee uutta musiikkia