Hyppää sisältöön

Anttoset ostivat vanhan bussin 6 000 eurolla ja rakentavat siitä pyörillä liikkuvaa omakotitaloa – kattoterassi on jo valmis, saunakin tulossa

Matkailuautojen suosio ja ensirekisteröinnit kasvoivat korona-aikana. Polttoaineiden hintojen nousu ei ole tyrehdyttänyt myyntiä autoliikkeissä. Osa rakentaa itse omiin tarpeisiin sopivan matkailuauton.

Sanna-Kaisa ja Turkka Anttonen ovat bussin ohjaamossa ja hymyilevät kameralle.
Sanna-Kaisa ja Turkka Anttonen ostivat turistibussina toimineen linja-auton ja alkoivat tuunaamaan siitä liikkuvaa kakkoskotia. Video: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Ensivilkaisulla Joroisissa Anttosen perheen kotipihassa seisova linja-auto näyttää tuiki tavalliselta menopeliltä. Ajoneuvon sisällä on käynnissä kuitenkin iso projekti, jonka tavoitteena on nelihenkiselle perheelle liikkuva kakkoskoti ympärivuotiseen käyttöön.

– Tämä on ollut minulla haaveena varmaan vuosikymmeniä, Turkka Anttonen pohtii.

Itse pakettiautosta tai bussista tuunattuja matkailuautoja on näkynyt entistä enemmän liikenteessä. Trafin tilastojen mukaan korona-aikana matkailuautojen ensirekisteröinnit kasvoivat. Tuoreimman tilaston mukaan tänä vuonna määrä jäänee paria edellistä vuotta pienemmäksi.

Anttosten tuleva matkailubussi näyttää ensivilkaisulla aivan tavalliselta linja-autolta. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Muutaman vuoden vanhat matkailuautot kiinnostavat

Suosio kuitenkin jatkuu yhä. Autoliike J. Rinta-Joupin Kuopion myymälästä ja matkailuajoneuvoihin erikoistuneesta Caravanlandiasta kerrotaan, että myynti ei ole polttoaineiden hintojen noususta huolimatta taantunut.

– Erityisesti käytetyt, muutaman vuoden vanhat matkailuautot ovat kiinnostaneet ostajia, Caravanlandian myyntijohtaja Janne Luokkala kertoo.

Anttoset ostivat linja-auton vuoden 2020 heinäkuussa Juuasta kuudella tuhannella eurolla. Se oli aiemmin palvellut turistibussina ja kilometrejä sille on kertynyt reilut 800 000.

Liikkuvan kodin rakentamiseen osallistuu koko Anttosten perhe. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Ensitöiksi bussista irrotettiin penkit, jotta sen pystyi rekisteröimään matkailuautoksi. Sitten alkoivat varsinaiset muutostyöt. Turkka Anttonen on ollut bussin pääsuunnittelija, mutta rakentamisessa on ollut tiiviisti mukana myös vaimo Sanna-Kaisa sekä heidän pojat William ja Daniel.

Liikkuvaan kotiin tulee kaikki arjen mukavuudet

Ennen rakentamisen aloittamista, Anttonen listasi kaiken mitä haluaisi bussissa olevan sekä katseli muiden matkailuautojen rakentajien videoita ja otti niistä inspiraatiota omaan projektiin.

– Me lähdimme siitä liikkeelle, että tähän tulee kaikki mitä huippumodernissa omakotitalossakin on, Turkka Anttonen kertoo.

– Keittiöstä tulee jopa hienompi kuin meillä kotona, Sanna-Kaisa Anttonen hymyilee.

Turkka Anttonen on suunnitellut tarkkaan, mitä kaikkea Carolineksi nimettyyn matkailubussiin tulee. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Keittiön lisäksi bussiin tulee ruokapöytä ja penkit, olohuone, erillinen makuuhuone, suihku, wc ja jopa pieni 1–2 henkilön sauna sekä kattoterassi. Olohuoneeseen tulee levitettävä sohva. Siihen mahtuu Turkka Anttosen mukaan useampikin siskonpetiin nukkumaan.

Sanna-Kaisa Anttonen arvioi, että bussissa riittää säilytystilaa nelihenkisen perheen tarpeisiin ainakin puoleksi vuodeksi. Matkatavaroiden lisäksi kyytiin mahtuu Sanna-Kaisa ja Turkka Anttosen moottoripyörät.

– Niille oli tärkeää saada tila. Voi parkkeerata bussin sopivaan paikkaan ja ajaa moottoripyörillä keskustaan, Turkka Anttonen toteaa.

Budjetilla rakentaminen vaatii luovuutta

Jotta matkustaminen olisi mahdollista ja mukavaa ympäri vuoden, on ilmastointi, lämmitys ja jäähdytys mietitty tarkkaan. Anttosten bussissa on muun muassa vesikiertoinen lattialämmitys, joka kesähelteillä myös viilentää.

Bussiin on tähän mennessä Turkka Anttosen mukaan mennyt yhteensä noin 20 000 euroa ja arviolta sen valmistumiseen menee vielä 10 000 euroa lisää. Tavoitteena heillä on ollut rakentaa mahdollisimman pienellä budjetilla, mutta tinkimättä mukavuuksista.

Anttoset ovat hyödyntäneet muun muassa linja-autojen purkaamoita pystyäkseen rakentamaan unelmaansa budjetilla. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

– Se on vaatinut luovuutta. Osia on haettu linja-autojen purkaamoilta ja muokattu valmiita rakenteita, Turkka Anttonen sanoo.

Olohuoneen kattoikkunaa varten Anttoset kävivät linja-autojen purkaamolla rälläköimässä kokonaisen bussin seinän, jotta ikkuna mukailisi katon muotoa. Samalla on myös pidetty kesän aurinkoiset päivät mielessä ja asennettu moottoroidut rullaverhot, jotta paahde ei pääse jatkuvasti sisään.

Matkailuautot kiinnostavat myös sosiaalisessa mediassa

Liikkuvan elämäntavan tai matkailuauton rakentamisprosessin jakaminen sosiaalisessa mediassa on yleistä. Rakenteluvinkkejä jaetaan muun muassa Facebook-ryhmissä, joissa on parhaimmillaan yli 17 000 jäsentä. Instagramissa #vanlifefinland-tagin alla on yli seitsemän tuhatta päivitystä.

Liikkuvaan kotiin tulee kaikki, mitä modernissa omakotitalossakin on. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Anttoset jakavat myös matkakotinsa rakennusprosessia Instagramissa @freefinns-tilillä ja siellä projektille on kertynyt reilut kymmenentuhatta seuraajaa.

– Siellä meidän bussin kattoterassi meni viraaliksi. Sen videon on katsonut 500 000 ihmistä, Turkka Anttonen kertoo.

Projektin jakaminen somessa on poikinut myös sponsoreita. He saivat kaupallisena yhteistyönä muun muassa aurinkolataussäätimen ja akkuja saksalaisesta aurinkoenergiayhtiöltä, joilla kuuden aurinkopaneelin keräämä energia saadaan hyödynnettyä.

Anttosten matkailubussin kattoterassi meni viraaliksi Instagramissa. Heidän tilillä on 10 000 seuraajaa. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Haaveena pidempi matka Ranskaan

Liikkuvan matkakodin eristykset ja suurimmat muutostyöt alkavat olla valmiina. Turkka Anttonen arvioi, että bussin saisi noin kuudessa kuukaudessa valmiiksi, mutta tarkkaa ajankohtaa valmistumiselle ei ole asetettu. Rakentelua on hieman viivästyttänyt metsätilalle muutto ja yrityksen perustaminen.

– Tällaisen projektin kanssa tulisi hulluksi, jos sille asettaisi tiukan aikataulun, Anttonen naurahtaa.

Bussissa on suurimmat työt valmiina, mutta tarkkaa valmistumisajankohtaa ei ole asetettu. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Tulevista matkoista on perhe kuitenkin jo haaveillut. Ensimmäisillä reissuilla Anttoset pysyttelevät varmaan Suomessa, mutta haaveena on pidempi matka Ranskaan.

– Aluksi haaveena oli lähteä vuodeksi, mutta nyt pitää katsoa sen mukaan, miten eläimille saadaan lomittaja, Sanna-Kaisa Anttonen sanoo.

Turkka Anttonen on itse rakennellut lapsesta lähtien, mutta uskoo, että kuka vain osaa rakentaa itselleen matkailu- tai retkeilyauton.

– Pitää vain olla asenne kohdallaan ja valmis ottamaan selvää asioista, hän sanoo.

Välillä projekti tuntuu järjettömältä, mutta silti Anttosista on mukava toteuttaa omaa luovuutta tekemällä jotain alkuperäistä ja omannäköistä.

Voit keskustella artikkelista 14.8.2022 klo 23:een saakka.

Lue myös:

Autokauppa hidastunut Keski-Pohjanmaalla – matkailuautojen kauppa sen sijaan jatkuu vilkkaana

Matkailuautojen tulevaisuuden voimanlähde on vielä arvoitus – kuluttajien vaatima varustetaso ja sähkö ovat yhtälö, jota Euroopan suurin valmistaja pitää lähes mahdottomana

Matkailuautobisnes kuumenee edelleen: Koivuniemen perhe pelasi varman päälle, jottei kesämatka Lappiin mene sivu suun – karavaanareiksi haluavat nyt nuoret perheet