Hyppää sisältöön

Yllättävä suunnitelma: Helsinki saattaa tarjota työntekijöilleen melkein ilmaisen joukkoliikenteen ainakin vuodeksi

Ilmaisella joukkoliikenteellä Helsinki haluaisi houkutella ihmisiä joukkoliikenteen käyttäjiksi ja nostaa samalla ratikoiden, bussien ja metron käyttöä pandemiaa edeltävälle tasolle.

Tulevaisuudessa Helsingin kaupungin työntekijät ajelevat mahdollisesti maksutta ratikoilla, jos ehdotus menee läpi. Kuva: Susanne Salin / Yle

Helsingin kaupunki harkitsee työntekijöilleen oikeutta käyttää HSL:n joukkoliikennettä melkein ilmaiseksi. Helsingin kaupunkiympäristölautakunta on ehdottanut että kaupungin työntekijöille valmistellaan työsuhde-etuna joukkoliikenteen työsuhdematkalippua. Kausilippu olisi voimassa ainakin vuoden.

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se Helsingin Seudun Liikenne kuntayhtymän, HSL:n kanssa, alkaisi selvittää tätä mahdollisuutta. Ehdotus hyväksyttiin lautakunnassa yksimielisesti tällä viikolla. Asia menee seuraavaksi kaupunginhallitukseen.

Työsuhdematkalippu vauhdittaisi joukkoliikennettä

Tarjoamalla joukkoliikenteen lippuja kaupungin omille työntekijöille kaupunki pyrkisi palauttamaan joukkoliikenteen käytön pandemiaa edeltävälle tasolle.

Kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja, apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) kertoo, että joukkoliikenteen tilanne on tällä hetkellä vaikea. Sinnemäen mukaan on tärkeää houkutella ihmisiä joukkoliikenteen käyttäjiksi. Helsingin kaupunki on Suomen suurin työnantaja. Työntekijöitä on vajaat 40 000.

– Joukkoliikenteen toipuminen koronapandemiasta vie vielä vuosia. Nyt tarvitaan kaikkia keinoja peliin, Sinnemäki sanoo.

Helpotusta myös arkeen

Sinnemäen mukaan työsuhdematkalipusta olisi helpotusta myös työntekijöiden arkeen.

– Kun bensa ja diesel on kallista ja ruoan hinta nousee, se helpottaisi ihmisten arkea, jos työnantaja voi tarjota tämmöistä lippua, Sinnemäki sanoo.

Sinnemäen mukaan ajatus on, että etu olisi saatavana kaikille halukkaille Helsingin kaupungin työntekijöille. Näin vaikka Tuusulassa asuva kaupungin työntekijä pääsisi työsuhdematkalipulla töihin Helsingin keskustaan. Yksityiskohdat kuitenkin tarkentuisivat mahdollisen valmistelun myötä myöhemmin, jos asia etenee suunnittelussa.

Kädenojennus palkkasotkuun?

Sinnemäen mukaan lippuedun voidaan ajatella olevan myös kädenojennus kaupungin työntekijöille palkkasotkun takia. Helsingin kaupungilla on ollut jo viidettä kuukautta ongelmia palkanmaksuissa uuteen järjestelmään siirtymisen takia.

Palkkasotkusta ei Sinnemäen mukaan keskusteltu lautakunnan kokouksessa, mutta hänen mukaansa lippuetuus sopisi hyvin myös siihen.

– Työnantajamaine on tässä palkka-asiassa saanut aika ison kolauksen. Lippuetuus ei siitäkään näkökulmasta ole huono asia, Sinnemäki sanoo.

HSL saisi ehkä vähemmän rahaa Helsingiltä

Sinnemäen mukaan Helsingin kannattaa laskea työsuhdematkalippujen ja muun kuntatuen yhteisvaikutus kaupungille.

– Helsinkiläisten kannalta asia toimisi niin, että jos kaupunki satsaisi työnantajana työsuhde-etuna tulevaan matkalippuun, se pienentäisi kuntatukea, jota Helsinki maksaisi HSL:lle, Sinnemäki selittää.

Puolet HSL:n tuloista tulee lipputuloista ja toinen puoli kuntien maksamasta tuesta. HSL:n talous on ollut viime aikoina kuralla.

– Mitä enemmän lippuja myydään, sitä pienempi paine on kunnilla tukea HSL:ää, Sinnemäki muistuttaa.

Verohallinto käsittelee työnantajalta saatuja työsuhde-etuja palkkatulona..

Juttua muokattu 12.8.2022 kello 17:30

Juttuun tarkennettu, että Helsingin kaupunkiympäristölautakunta ehdottaa että kaupungin työntekijöille valmistellaan työsuhde-etuna joukkoliikenteen työsuhdematkalippua. Juttuun lisätty myös se, että Sinnemäen mukaan Helsingin kannattaa laskea työsuhdematkalippujen ja muun kuntatuen yhteisvaikutus kaupungille. Lisäksi korjattu HSL kuntayhtymäksi, Oy:n sijaan.

Jutun otsikkoon lisätty sana "melkein" ja juttua tarkennettu edelleen 12.8.2022 kello 17:59.

Kello 18:05 lisätty tieto siitä, että verottaja käsittelee työsuhde-etuja palkkatulona.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 13.8.2022 kello 23:een saakka.

Lue lisää:

HSL:n vyöhykemalli voi olla pian historiaa – lipun hinta saattaa jatkossa olla sama matkusti sitten Helsingissä raitiovaunulla tai lähijunalla Keravalle