Hyppää sisältöön

Sähköautojen latauslaitteita valmistava lahtelaisyritys lähti hurjaan nousukiitoon: Kempowerin liikevaihto kasvoi vuodessa yli 200 prosenttia

Silti vasta prosentti Suomen autokannasta on täyssähköautoja. Tutkijan mukaan kuluttajat eivät hahmota käyttökustannusten eroa sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä.

Antti Virtanen, Antti Rask ja Janne Rask työskentelevät Kempowerin tehtaalla. Laajassa hallissa toimi vielä muutama vuosi sitten Scanian bussikoritehdas. Kuva: Marjo Pirilä / Yle

Suunta ylöspäin on selvä, vaikka vasta prosentti maamme autokannasta on täyssähköautoja. Sähköistyminen on megatrendi, eli maailmanlaajuinen ilmiö. Se näkyy sähköautojen latauslaitteita valmistavan Kempowerin tehtaalla Lahdessa.

Toimitusjohtaja Tomi Ristimäen kotona edes ruohonleikkuri ei käy enää polttomoottorilla. Ristimäki huomasi pari vuotta sitten, että nyt alalla alkaa tapahtua myös Suomessa.

– Vein tytärtäni kouluun ja huomasin, että koulun pihalla oli vanhempien vientirivissä oli pelkkiä sähköautoja.

Kempower on kasvanut voimakkaasti viimeisen vuoden aikana. Liikevaihto on kasvanut tämän vuoden aikana yli 200 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Väkeä on palkattu tuplasti lisää. Liiketoiminta on laajentunut Euroopassa ja yhtiö tähyää myös Pohjois-Amerikan markkinoille.

Pikalatausjärjestelmiä tarvitaan eikä tilauskannan hyytymistä ole näköpiirissä.

– Tämä on vasta alkua. Markkinatutkimukset kertovat isoista määristä. Ennusteiden mukaan vuonna 2030 sähköautoja olisi Euroopassa kymmenen prosenttia autokannasta, sanoo Ristimäki.

Lahtelainen Juha-Matti Rintala sai uutta työtä Kempowerilta, kun Scania lopetti bussikorituotannon Lahdessa. Kokoonpanijana työskentelevä Rintala ehti olla jonkin aikaa työttömänä, kunnes Kempower alkoi palkata uutta väkeä. Kuva: Marjo Pirilä / Yle

Sähkö ohittaa hybridin muutamassa vuodessa

Sähköautoista puhutaan paljon, mutta ne ovat vielä pienen piirin juttu. Polttomoottoriautoja on autokannassa vielä pitkään.

– Vaikka tästä päivästä lähtien kaikki alkaisivat ostaa pelkkiä sähköautoja, menisi pitkälle 2030-luvulle ja ylikin ennen kuin muutos olisi mennyt läpi koko autokannan, sanoo väitöskirjatutkija Riku Viri Tampereen yliopistosta.

Jos uusien autojen myynti jatkuu muutaman viime vuoden kaltaisena, vuonna 2030 Suomessa olisi 415 000 ladattavaa hybridiä ja 361 000 täyssähköautoa.

Arvioiden mukaan vuoden 2025 jälkeen tapahtuu käänne, jolloin täyssähköautoista tulee hybridejä suositumpia, kun markkinoille tulee uusia malleja erilaisiin tarpeisiin. Väitöskirjatutkija Riku Viri on havainnut myös alueellisia eroja: kaupungissa autokanta uusiutuu jonkin verran nopeammin kuin maaseutumaisilla alueilla.

Sähkön hinnan nousu ei pysäytä kehitystä

Suomi alkaa olla liikenteen sähköistymisessä muun Euroopan vauhdissa. Kiina on sähköistymisessä Eurooppaa edellä, Yhdysvallat tulevat Euroopan perässä, kertoo uudistuvan liikenteen professori Heikki Liimatainen Tampereen yliopistosta.

Edes sähkön hinnan nousu ei pysäytä kehitystä. Sähköllä ajaminen kallistuu jonkin verran, mutta hintaero säilyy edelleen suurena verrattuna moottorikäyttöisiin ajoneuvoihin.

– Kuluttajat ovat likinäköisiä, eli he eivät ota huomioon autovalinnassa käyttökustannusten pienuutta sähköautolla. Sähköauto on huomattavasti energiatehokkaampi kuin polttomoottoriauto, sanoo Liimatainen.

Vaikka auton hankintahinta tulisi jossain vaiheessa alaspäin, on muitakin syitä, miksi autoilijat empivät siirtymistä sähköautoon. Liimataisen mukaan kuluttajat eivät halua nähdä vaivaa sähköautoon siirtymisessä. Ilman kotilatauspistettä sähköautoa ei edes harkita. Myös julkisen latausverkoston pitää olla tehokas ja kunnossa.

Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäen mukaan Kempower palkkaa merkittävästi lisää työntekijöitä. Työvoiman saanti on ollut yritykselle iso kynnys. Siksi yhtiö perusti tuotekehityskeskuksen Tampereelle. Kuva: Marjo Pirilä / Yle

Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki sanoo, että tämän kesän jälkeen Suomen latausverkko alkaa jo olla kattava.

– Aikaisemmin puhuttiin, että Itä- ja Pohjois-Suomeen ei voi mennä turvallisesti sähköautolla. Tämän kesän jälkeen voi. Näkyvin asiakkaamme on S-ryhmä, joten latauspisteitä on jo koko Suomessa, sanoo Ristimäki.

Toimitusjohtaja Tomi Ristimäki kertoo sähkölatausbisneksen näkymistä ja työvoiman tarpeesta. Marjo Pirilä haastattelee.

Liikenteen sähköistäminen ei yksin riitä ilmastotavoitteisiin

Suomen pitäisi puolittaa liikenteen päästöt 2030-luvulle mentäessä, mutta tavoitetta ei saavuteta pelkästään sähköautoilla. Uudistuvan liikenteen professorin Heikki Liimataisen mukaan se tarkoittaisi epärealistisia sähköautojen myyntimääriä.

– Autoliikenteen pitäisi kääntyä laskusuuntaan, eli enemmän kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. Energiankulutusta pitäisi vähentää, jotta päästäisiin koviin päästötavoitteisiin, sanoo Liimatainen.

Kempowerin toimitusjohtaja ei yritäkään uskotella, että ilmasto pelastuu pelkästään sähköautoilemalla.

– Elämme maassa, jossa on pitkät etäisyydet. Sähköautot mahdollistavat ihmisten liikkumisen. Jos ne eivät pelasta suoraan ympäristöä, ne pelastavat ihmisten vapauden liikkua, sanoo Tomi Ristimäki.

Vaikka polttomoottoriautot säilyvät pitkään autokannassa, niiden loppu häämöttää jo. Uudet automallit ovat sähköisiä. Monet autonvalmistajat ovat ilmoittaneet, että polttomoottoreiden kehitys on lopetettu.

EU:n tavoitteena on, että vuodesta 2035 alkaen kaikki Euroopassa myytävät autot olisivat täyssähköautoja.