Hyppää sisältöön

Tänä kesänä uusi somepalvelu on kivunnut latauslistojen kärkeen – Berealissa ei tavoitella siloiteltua insta-imagoa

Onko tukka hyvin? Bereal ottaa kuvan kahdella kameralla, ja kello käy.

Bereal on kivunnut latauslistan kärkeen 11 maassa – mukaan lukien Yhdysvalloissa. Kuva: Kuvakaappaus App Storesta

Tänä kesänä latauslistojen kärkeen on noussut uusi sosiaalisen median palvelu. Ranskalainen Bereal on ladatuin iPhone-puhelinten sovellus kaikkiaan yhdessätoista maassa: esimerkiksi Yhdysvalloissa, Ruotsissa, Kanadassa, Itävallassa ja Australiassa.

Suomessa Bereal on Data.ai-verkkopalvelun mukaan toiseksi ladatuin iPhone sovellus.

Myös Android-käyttäjien parissa tämä appi on ollut kesän ajan vahvassa nousussa.

Mistä on kyse?

Bereal on kuvienjakosovellus, mutta aivan eri tavalla kuin Instagram, jonka kuvapostauksia harkitaan pitkään ja siloitellaan erilaisilla filttereillä. Berealissa on tarkoitus on olla "aito".

Ja näin se tehdään:

1. Yllätysmomentti. Kaikki käyttäjät saavat viestin joka päivä yhtä aikaa. Sitä ei kuitenkaan kerrota, milloin.

2. Kiire. Tämän jälkeen käyttäjillä on kaksi minuuttia aikaa avata sovellus ja ottaa kuva – mitä tahansa he ovatkin tekemässä. Jos myöhästyt, siitä jää merkintä.

3. Tukka on hyvin? Sovellus ottaa nimittäin yhtä aikaa kuvan sekä etu- että takakameralla.

4. Jos haluaa saada... Näet muiden kuvat vain, jos lähetät oman kuvasi.

5. Kavereille vai kaikille? Käyttäjä voi valita, miten laajalle kuva jaetaan.

6. Huomenna uudestaan. Vanhat otokset katoavat.

Seuraava hitti?

Sovelluskauppoihin tulee tasaisena virtana uusia sosiaalisen median sovelluksia haastamaan alan jättejä. Jokainen yrittäjä koettaa tarjota koukkua, joka vetoaisi käyttäjiin.

Tiktok nousi globaaliksi hitiksi tarjoamalla nerokkaan algoritmin avulla lyhyitä videoita keskittymiskyvyttömille. Snap nousi hitiksi väliaikaisilla viesteillä, jotka poistuvat vastaanottajien laitteilta määräajan jälkeen. Jodelissa viestitään paikallisesti ja anonyymisti kaupunkien sisällä. Telegram panostaa yksityisyyteen. Clubhousessa käydään ryhmäkeskusteluja puhumalla vanhanaikaisesti ääneen...

Tulevat viikot kertovat, riittääkö Berealin vetovoima pitämään sovelluksen pinnalla.

Ja sen jälkeen alkaa kopiointi.

Moneen kertaan on nähty, miten vakiintuneet somejätit ryhtyvät kopioimaan uusien yrittäjien reseptejä omilla alustoillaan. Facebook/Instagram on kopioinut Snapin toimintoja – toisaalta Snap käynnisti omat äänipalvelunsa yllättävän nopeasti Clubhousen julkaisun jälkeen.

Takavuosina Facebookin kaltaiset jätit myös ostivat pieniä kilpailijoitaan poskettomilla summilla. Tänään viranomaiset saattaisivat tulkita kaupat kilpailun estämiseksi ja ylivoimaisen markkina-aseman väärinkäytöksi.