Hyppää sisältöön

Linja-autoliikenteen kuljettajapulaa yritetään ratkoa tuhannen euron bonusrahalla – Onnibus työllistäisi heti 50 kuljettajaa

Onnibus maksaa tietyin ehdoin suosittelijalle ja töihin tulevalle kuljettajalle jopa tuhannen euron bonuksen.

Toimitusjohtaja Lauri Helke kertoo linja-autoliikenteen markkinoiden elpyneen nopeasti. Kuva: Valtteri Kujansuu / Yle

Linja-autoliikenteelle on käynyt kuin ravintola- ja tapahtuma-alalle. Pahimpana korona-aikana lomautetut työntekijät ehtivät etsiä tilalle uutta työtä, eivätkä he ole enää palanneet takaisin, vaikka tilanne on elpynyt.

– Meillä löytyisi heti töitä 50 kuljettajalle. Onnibussilla ja Satakunnan liikenteellä on kuljettajapulan vuoksi päivittäin pitkänmatkan vuorojen perumisia, kertoo Onnibussin, Satakunnan liikenteen sekä Pirkanmaan tilausliikenteen toimitusjohtaja Lauri Helke.

Helke kertoo esimerkkinä, että Onnibus pystyisi matkustajamäärien puolesta ajamaan Turun ja Helsingin väliä vartin välein, nyt auto liikkuu kerran tunnissa.

Markkina on elpynyt ja alalla menee kaupallisesti nyt paremmin. Korkea polttoaineen hinta sataa bussiyritysten laariin, sillä ihmiset valitsevat yhä herkemmin joukkoliikenteen oman auton sijasta. Helke arvioi polttoainekustannusten olevan linja-autoliikentessä noin neljännes kaikista kustannuksista.

Onnibus kouluttajaa kuljettajia omalla linja-autonkuljettajakurssilla ja alkamassa on myös toinen rekrytointikoulutus.

Onnibussit liikkuvat Suomen teillä reilu miljoonaa kilometriä kuukaudessa. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Käytössä on myös suosittele kaveri Onnibussille töihin -kampanja. Eli kaveria töihin suositelleelle ja uudelle työntekijälle maksetaan palkkio, mikäli työntekijä selviää koeajan. Toinen palkkio maksetaan, mikäli molemmat ovat töissä myös vuoden jälkeen.

Bonus on ollut molemmilla kerroilla molemmille 500 euroa, mutta kuljettajapulan vuoksi se tuplattiin tänä kesänä jo 1 000 euroon.

– Valitettavasti tilanne on niin vaikea, että edes näitä suosittelijoita ei tahdo löytyä, sanoo Lauri Helke.

Kuljettajapula heijastui myös Tampereen kaupunkiliikenteeseen

Nyssen talviliikenteen alkaessa 8. elokuuta tuli Tampereen joukkoliikenteen suurimman toimijan eli Pirkanmaan tilausliikenteen vuoroihin peruutuksia kuljettajapulan vuoksi. Peräti 19 bussilinjalla tuli peruutuksia tai muutoksia, viimeksi tässä laajuudessa vuoroja on jouduttu perumaan koronaan liittyvien sairastapausten vuoksi.

Tampereen joukkoliikenteessä tarvitaan talvikautena nyt 154 kuljettajaa päivässä. Kuva: Marie Söderman / Yle

Toimitusjohtaja Lauri Helke selittää asiaa linja-auton kuljettajille tehdyn työehtosopimuksen muutoksella. Kuljettajan työpäivän enimmäissidonnaisuusaika oli aiemmin 12 tuntia. Uuden sopimuksen mukaan se muuttui 11,5 tuntiin.

Muutos kuulostaa vähäiseltä, mutta Tampereen joukkoliikenteessä on paljon sellaisia vuoroja, jotka mahtuivat 12 tunnin aikahaarukkaan, mutta eivät enää mahtuneet puolta tuntia lyhyemmän ajan sisälle.

– Tarvittava lisäkuljettajien määrä oli yhtä äkkiä 20 kuljettajaa, eikä heitä niin vain löytynytkään, sanoo Lauri Helke.

Elokuun tilanne näytti aluksi katastrofaaliselta, mutta kuljettajia onnistuttiin houkuttelemaan vapaapäivinä ylitöihin sen verran paljon, että viikon jälkeen ajamatta jäi enää yksi vuoro. Esimerkiksi kaikki koululaisvuorot pystytään hoitamaan.

Viime talvena Pirkanmaan joukkoliikenteessä ajoi päivässä 134 kuljettajaa, nyt tarve on tänä vuonna 154 kuljettajaa päivässä.

Lue myös:

Lemmikinomistajien liikkuminen julkisilla on vaikeutunut: reittejä kahminut Onnibus ei salli lemmikkejä isossa osassa vuorojaan

Olisiko 9 euron joukkoliikenteen kuukausilippu mahdollinen myös Suomessa? Kysyimme asiaa kolmesta suuresta kaupungista

Paikallisliikenne sähköistyy vauhdilla – Turussa sähköbussien määrä yli kymmenkertaistui vuodessa

Oulu purkaa liikennöintisopimuksen OTP Travelin kanssa
– toimitusjohtaja: Oulun Taksipalvelut joutuu hakeutumaan konkurssiin

Kahden suuren kauppa: Koiviston Auto -konserni ostaa Pirkanmaan Tilausliikenteen