Hyppää sisältöön

Jättimäisen tekosaaren rakentaminen etenee aikataulussa Tampereella – katso miltä näyttää kävely 800-metrisen saaren päästä päähän

Näsijärveen rakennettavan Näsisaaren täyttö valmistuu vuoden loppuun mennessä. Vuonna 2024 saaressa on tarkoitus ajaa ratikalla.

Näsisaari
Parin vuoden kuluttua saaressa on tarkoitus ajaa ratikalla, ja 2040-luvulla sinne muuttaa tuhansia ihmisiä. Toimittaja Elina Nieminen tutustuu Näsisaareen rakennuttajainsinööri Petri Leppäsen, projektipäällikkö Pentti Häkkisen ja vastaava työnjohtaja Arto Björkqvistin kanssa. Kuvaus Marjut Suomi / Yle

Näsijärveen rakennettava tekosaari, Näsisaari, valmistuu kovaa vauhtia Tampereella. Paasikiventien varteen tuleva saari on saavuttanut jo koko pituutensa, lähes 800 metriä. Louhetta saareen on kipattu tähän mennessä yli 750 000 kuutiota.

Rakennuttajainsinööri Petri Leppänen Tampereen kaupungilta kertoo, että saaren rakentaminen on sujunut tähän mennessä ilman suurempia ongelmia.

Täytön lisäksi tulevan raitiotien rakennusalueelle tehdään parhaillaan syvätiivistystä ja rakennetaan louheella painopengertä. Kaksi eri konetta nostaa 12 tonnia painavaa järkälettä, joka pudotetaan saaren pintaan 15 metrin korkeudelta.

– Yhteensä noin 100 000 pudotusta tehdään, ja siitä on noin kolmannes tehty. Sillä varmistetaan, ettei raitiotie tulevaisuudessa painu, selittää projektipäällikkö Pentti Häkkinen Rambollilta.

Hänen mukaansa alue on hyvin kiinteäpohjainen paikka rakentaa.

– Ei ole paljoa mitään painumia tullut.

Näsijärveen ajetaan päivittäin 5000-6000 kuutiota kivilouhetta. Kaikkiaan saareen käytetään miljoona kuutiota louhetta. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Saaren rakennusalueelta on päässyt louheen ja muun maa-aineksen samentamaa vettä muualle järveen muutaman kerran.

– Keväällä meillä oli ongelmia kun jäät olivat rikkoneet suojaverhojen kellukkeita. Muutaman kerran ollut sen verran rajut myrskyolosuhteet, että samentumat pääsivät leviämään. Meillä on jatkuva seuranta, päivittäin käydään verhoa läpi ja varaudutaan poikkeusolosuhteisiin, Häkkinen kertoo.

Petri Leppänen tarkentaa, että verhot eivät ole kertaakaan rikkoutuneet.

– Kerran lauhdevesityömaan verho pääsi nousemaan ylös, joten urakoitsija lisäsi painoja.

Hanke etenee aikataulussa

Helmikuussa alkanut projekti etenee aikataulussa. Vuoden loppuun mennessä saaren pitäisi olla niin valmis, että Raitiotieallianssi pääsee aloittamaan työt. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan raitiotien rakentaminen alkaa ensi kesänä ja ratikka kulkee saaren läpi seuraavana vuonna.

Silloin saari on vielä kivimurskalla päällystetty kenttä. Autolla ei saaren läpi pääse, vaan kulku on vain Hiedanrannan puoleiselta sillalta.

– Alkuun täällä ei mene muu kuin ratikka ja jalankulku- sekä pyöräväylä, Leppänen kuvailee.

Nyt on käynnissä saaritäytön ensimmäinen vaihe. Myöhemmin rakennetaan ratikkalinja ja saarta laajennetaan uudeksi kaupunginosaksi. Myöhemmät vaiheet muotoutuvat kaavoituksen jälkeen. Kuva: Hiedanrannan Kehitys Oy

Vielä varsin ankean näköinen ympäristö muuttuu ajan saatossa viihtyisämmäksi.

– Pikkuhiljaa jotakin vihreää alkaa tulemaan niissä kohdissa, joissa täyttöä on pidempään ollut. Toivotaan, ettei kurttulehtiruusua tule, projektipäällikkö Pentti Häkkinen Rambollilta sanoo.

Myöhemmin 13 hehtaarin suuruinen saari on tarkoitus laajentaa 25 hehtaariseksi Järvikaupungiksi. Uuteen kaupunginosaan tulee koteja noin 5 000 asukkaalle ja sinne rakennetaan erilaisia talotyyppejä kerrostaloista kytkettyihin omakotitaloihin. Ensimmäisten asukkaiden arvioidaan muuttavan Järvikaupunkiin 2030-luvulla ja asuinalue on valmis seuraavalla vuosikymmenellä.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 17.8. kello 23:een saakka. Keskusteluun tarvitset Yle Tunnuksen.

Lisää Pirkanmaan uutisia Ylen nettisivuilla ja Yle Areenassa. Kuuntele, katsele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.

Lue myös:

Näsisaareen kipattu nyt puolet kaikesta kivimurskasta – tamperelaisen tekosaaren pitäisi valmistua vuoden loppuun mennessä