Hyppää sisältöön

Koulurauha pyrkii vähentämään yksinäisyyttä – tunne on yleistynyt koululaisilla kaikissa ikäryhmissä

Lasten mukaan kaveritaidot vaativat rohkeutta, että uskaltaa pyytää uusia kavereita juttuihin mukaan.

Koulurauha julistettiin Joensuussa.
Koulurauha julistettiin Joensuussa.

Koulurauhan julistus on lasten itsensä kirjoittama. Tämän vuoden teemana ovat kaveritaidot. Teemaa ovat olleet valmistelemassa Utran, Pielisjoen, Joensuun steinerkoulun ja jyväskyläläisen Kuokkala svenska skolanin oppilaat.

Tuukka Sällinen ja Ida-Liina Hyvönen käyvät kuudetta luokkaa Niittylahden koulussa, joka oli niin ikään mukana valmisteluissa. He ymmärtävät hyvien kavereiden tärkeyden.

– On kiva, kun on joku vierellä kulkemassa, Sällinen sanoo.

– Ja sitten voi jakaa kaikki iloiset ja huonot jutut, Hyvönen jatkaa.

Sällisen ja Hyvösen mukaan hyviin kaveritaitoihin kuuluu esimerkiksi se, ettei kiusaa muita. Taidot vaativat myös rohkeutta, että uskaltaa pyytää uusia kavereita juttuihin mukaan.

Viime vuonna tehdyn Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kouluterveyskyselyn mukaan yksinäisyyden kokemus on yleistynyt erityisesti tytöillä. Yksinäisyyden tunne on kasvanut kaikissa ikäryhmissä.

Lasten yksinäisyys näkyy myös Mannerheimin Lastensuojeluliiton auttavissa palveluissa, kuten Lasten ja nuorten puhelimessa, ja nettipalveluissa.

Yksinäisyys on saattanut kestää vuosia.

– He kertovat jäävänsä koulussa aina yksin, istuvat ruokalassa yksin ja jäävät porukan ulkopuolelle. Tai sitten puuttuu sellainen oma sydänystävä, sanoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton suunnittelija Satu Suomalainen.

Vastuu lasten yksinäisyydestä on aikuisilla

Yksinäisyydessä on kyse tunteesta, että sosiaaliset suhteet eivät ole sellaisia kuin toivoisi. Koska kyse on ihmisen omasta kokemuksesta, voi toisen ihmisen olla vaikea huomata sitä.

Sen vuoksi vanhemman tulisi olla kiinnostunut omasta lapsestaan ja kysyä asiasta. Monet pienet koululaiset soittavat auttavaan puhelimeen iltapäivisin, koska haluavat kertoa jollekin aikuiselle, miten koulupäivä sujui.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton suunnittelijan Satu Suomalaisen mukaan koulut voivat vaikuttaa lasten yksinäisyyteen tekemällä ennaltaehkäisevää työtä, kuten luomalla turvallisia ryhmiä, tutustumalla ja ryhmäytymällä toisiin.

– Luodaan niitä paikkoja, joissa lapset oppivat tuntemaan toisensa ja saadaan niitä kavereita, hän sanoo.

Vapaa-ajalla lapsi tarvitsee turvallisen aikuisen, joka on kiinnostunut hänen asioistaan. Aikuinen voi olla lapsen vanhempi tai muu turvallinen aikuinen, kuten harrastusryhmän vetäjä.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton suunnittelijan Satu Suomalaisen mukaan lasten yksinäisyydestä ovat vastuussa aikuiset: "Kaikki me voimme vaikuttaa siihen, että kukaan ei jäisi yksin". Kuva: Ari Haimakainen / Yle

Kaveri-teemalla halutaan muistuttaa kaikkien mukaan ottamisesta ja huomioimisesta. Mannerheimin Lastensuojeluliiton koulurauha on julistettu syyslukukauden alussa vuodesta 1990 alkaen.

Voit keskustella aiheesta 18.8. klo 23:een saakka.

Aiheesta aiemmin:

Ahdistusta, masennusta, uupumista – kouluterveyskysely paljastaa, että korona on koetellut erityisesti tyttöjen jaksamista