Hyppää sisältöön

Virhe suojatien merkinnöissä saattaa olla kohtalokas – Helsingin kaupunki myöntää, että Mellunmäen turmaristeys on jäänyt vaille päivitystä

Pyöräilijä kuoli Helsingin Mellunmäessä sunnuntaina suojatiellä, jonka merkinnät olivat harhaanjohtavat. Helsingin kaupunki myöntää, että turhien merkintöjen poistaminen ainakin kymmenistä risteyksistä on edelleen kesken, vaikka laki sitä jo vaatii.

Mellunmäen onnettomuusristeykseen on tuotu onnettomuudesta muistuttamaan myös kuvassa näkyvä "haamupyörä". Kuva: Patrick Wikblad

Helsingin kaupunki vakuuttaa poistavansa turhat pyörätien jatke -merkinnät kaupungista vuoden loppuun mennessä.

Pyöräilijä kuoli sunnuntaina Helsingissä suojatiellä, jonka merkinnät ovat harhaanjohtavat. Nykyisen tieliikennelain mukaan pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä.

Näitä merkkejä ovat kärkikolmio, stop-merkki ja täysin uusi merkki nimeltään väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Jälkimmäisessä tapauksessa pyörätien jatkeen on oltava myös rakenteellisesti korotettu.

Onnettomuuspaikalla maassa oli merkinnät pyörätien jatkeesta, vaikka todellisuudessa pyöräilijällä on paikalla väistämisvelvollisuus. Poliisi selvittää mahdollisia virheellisiä merkintöjä osana tapauksen esitutkintaa.

Merkinnät pyörätien jatkeesta näkyivät maassa edelleen siksi, että kaupunki ei ollut poistanut niitä, vaikka siirtymäaika merkintämuutoksille päättyi tämän vuoden kesäkuun alussa.

– Pyöräteiden jatkeita on tehty Helsinkiin lukuisia 2000-luvulla. Olemme jyrsineet niitä pois kaksi vuotta, mutta kaikkia emme ole saaneet vielä poistettua, sanoo Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.

Onnettomuus sattui tällä paikalla Länsimäentiellä. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Turhia merkintöjä vielä etenkin kantakaupungissa

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) on kertonut ilmoittaneensa kaupungille harjaanjohtavista merkinnöistä useaan otteeseen jo ennen siirtymäajan umpeutumista. Paikallisen pyöräilyaktiivin laskujen mukaan tällaisia paikkoja olisi Helsingissä sata, Hepo kertoo.

Kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkosella ei ole määrästä tarkkaa tietoa, mutta hän toteaa, että kaupunki on saanut palautetta kymmenistä turhista pyörätien jatkeista.

Putkosen mukaan paikkoja on eniten jäljellä kantakaupungissa.

– Siellä haasteena on, että merkintöjä on tehty myös kivetetyille kaduille, jolloin kivetys pitää vaihtaa. Esikaupunkialueella merkintöjä ei pitäisi juurikaan enää olla.

Hän sanoo, että jäljellä olevat turhat merkinnät on tarkoitus poistaa vuoden loppuun mennessä. Hän pitää suurimpana hidasteena jatkeiden suurta määrää, ei niinkään esimerkiksi resurssipulaa.

– Poistamisten eteen tehdään nyt kovasti töitä, kuten tähänkin asti on tehty.

Kaupunki käy onnettomuuden syyt läpi

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen tunnistaa, että vaikka nykyisen lainsäädännön mukaan pelkällä pyörätien jatkeella ei ole juridista ohjaavuutta, turhat merkinnät voivat hämmentää.

Tilanteessa, jossa pyörätien jatke on merkitty maahan, ajoradan käyttäjälle pitäisi siis olla merkitty väistämisvelvollisuus.

– Pyöräilijä kuitenkin ensisijaisesti katsoo niitä katumerkintöjä, jotka koskettavat häntä, eikä niinkään muiden liikkujien liikennemerkkejä. Selkeät liikennejärjestelyt ovat tärkeä kriteeri turvalliselle liikkumiselle.

Hän pitää Mellunmäessä sattunutta onnettomuutta hyvin valitettavana.

– Tulemme käymään asian läpi kaupungissa, kuten teemme muidenkin vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kanssa. Nyt odotamme, että poliisi ja onnettomuustutkintalautakunta saavat työnsä tehtyä.

Lue seuraavaksi:

Kaikkien aikojen katuremontti laittaa Helsingin keskustaliikenteen sekaisin pariksi vuodeksi – tämä kaikki Mannerheimintiellä muuttuu

Uusi tieliikennelaki on nyt voimassa – tiedä ainakin tämä