Hyppää sisältöön

Lähijunat kulkevat nyt entistä useammin Tampereen seudulla – hyppäsimme töistäpaluuvuoron kyytiin Tampereelta Nokialle

Tampereen ja Nokian sekä Tampereen ja Toijalan väliset junavuorot tuplaantuvat. Valtaosa uusista vuoroista aloitti maanantaina. Arkisin lähijunia kulkee varhaisesta aamusta iltaan.

Lähijunia kulkee entistä enemmän Tampereen seudulla – näin taittuu töistäpaluu Nokialle
Lähijunia kulkee entistä enemmän Tampereen seudulla – näin taittuu töistäpaluu Nokialle

Pirkanmaalla on nyt entistä helpompi hypätä lähijunan kyytiin. M-junaliikenteen tarjonta Tampereen ja Nokian sekä Tampereen ja Toijalan välillä kasvaa elokuussa yli kaksinkertaiseksi. Valtaosa uusista vuoroista on kulkenut maanantaista alkaen ja loput aloittavat 29. elokuuta.

Matkasimme iltapäivän M-junan kyydissä Tampereelta Nokialle. Junan kyydissä oli pääasiassa Nokialla asuvia ja Tampereella töissä käyviä työmatkalaisia, mutta liikkeellä oltiin myös muuten vain.

Useammalla työmatkalaisella oli mukana myös oma polkupyörä, jolla matka taittui kätevästi asemalta eteenpäin.

– Yleensä liikun autolla, mutta kesällä käytän enemmän junaa ja polkupyörää. Tampereella matka asemalta töihin on seitsemän kilometriä. Nokialla asemalta kotiin vain kilometri, kertoi junassa matkannut Simo Nokialta.

Tampereelta kotiin Nokialle oli menossa polkupyörän kanssa myös Niina. Hänellä kertyy yhteensä neljä kilometriä pyöräilyä asemalta työpaikalle ja kotiin.

– Pyrin välttämään yksityisautoilua, kun julkisillakin pääsee.

Kotiin Nokialle suuntasi työpäivän jälkeen Tampereelta myös Hannemari. Hän kertoi käyttävänsä säännöllisesti lähijunaa, koska se yleensä sopii työaikoihin.

– Toivoisin kuitenkin ihan keskelle päivää lisää vuoroja, sillä jos on lyhyempi työpäivä niin ei pääsekkään junalla kotiin. Mieluummin kuljen junalla kuin bussilla, juna ei jää ruuhkiin.

Paikallisjunassa voi matkan maksaa Nysse -kortilla, junassa ei myydä lippuja.

Mari Suomalainen maksamassa paikallisjunamatkaa Tampereen Tesomalla. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Uudet vuorot ovat alueen kuntien – Nokian, Lempäälän, Akaan ja Tampereen – rahoittamia. Kustannukset jakautuvat asukasluvun ja rataosuuden perusteella ja kertyneet lipputulot kohdistetaan kunnille. Tampereen maksettavaksi jää vuositasolla arviolta noin 317 000, Nokian 269 000, Akaan 223 000 ja Lempäälän 124 000 euroa.

Vuoroja lisätty arkipäiviin

Vuoroja on lisätty arkipäiviin, joten ne helpottavat erityisesti työ-ja koulumatkaliikennettä. Uusien vuorojen ansiosta Tampereen ja Nokian sekä Tampereen ja Toijalan välillä kulkee arkisin lähijunia varhaisesta aamusta iltaan.

Nokian kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Nokian kaupunkikehitysjohtaja Mikko Niemisen mielestä uudet lähijunavuorot ovat erittäin merkittäviä.

– Ne ovat pitkän valmistelun ja yhteistyön tulosta. Nyt se sitten vihdoin toteutuu.

Nieminen arvioi junien vaikuttavan välittömästi kuntalaisten arkiliikkumiseen. Junat myös tukevat kaupungin strategisia tavoitteita, kaupungin keskustan kehittymistä ja liikkumismuotojen kehittymistä sekä ekologisia tavoitteita.

Kuntien VR:n kanssa tekemä ostosopimus on voimassa vuoteen 2030 asti eli yhtä pitkään kuin liikenne- ja viestintäministeriön lähijunaliikenteestä tekemä ostosopimus. Tarvittaessa sopimus voidaan irtisanoa aiemmin vuoden irtisanomisajalla.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit kommentoida perjantaihin kello 23:een.

Juttua korjattu 20.8.2022 kello 13.24: Juttuun haastatellun nimeä korjattu. Artikkelissa luki aikaisemmin virheellisesti Hanna-Mari, haastateltavan nimi on Hannemari.