Hyppää sisältöön

10 miljoonan euron kellarissa robotit keräävät ruokaa asiakkaille, Espoossa ne seikkailevat jo kadulla – videot näyttävät ruokakaupan tulevaisuuden

Kauppaketjut uskovat ruuan tilaamisen netistä yleistyvän entisestään. S-ryhmä on tuomassa kuljetusrobotit myös Helsingin kaduille, Kesko puolestaan on investoinut miljoonia uuteen keräilyjärjestelmään.

Kuljetusrobotti ja laatikko laatikkovaraston yläpuolella kulkevilla kiskoilla.
K-ryhmä on rakentanut 10 miljoonalla ensimmäisen robottivarastonsa, S-ryhmä tuo robotit myös Helsingin ja Vantaan kaduille.

Ison Citymarketin kellarissa Helsingin Ruoholahdessa 45 robottia siksakkaa edestakaisin. Ne etsivät kymmenestätuhannesta laatikosta tilattuja tuotteita ja kiidättävät ne keräysasemille, joissa henkilökunta pakkaa tavarat ja lisää tilaukseen isot tuotteet, esimerkiksi vaippapaketit tai puolentoista litran limsapullot.

Tähän saakka tilaukset on kerätty Citymarketin myymälässä käsin.

Kesko uskoo kymmenen miljoonan euron investoinnin tähän kauppaketjun ensimmäiseen automaattiavusteiseen ruuan keräilyjärjestelmään kannattavan.

– Totta kai meidän tehostamistarpeemme ovat isot. Odotamme ja tavoittelemme jopa nelinkertaista tehoa tällä automaattiavusteisella keräysmallilla, Keskon verkkokaupan johtaja Antti Rajala kertoo.

Samanlainen tehokas robottiavusteinen keräysjärjestelmä on jo käytössä esimerkiksi Verkkokauppa.comilla (siirryt toiseen palveluun).

Keskon mukaan Ruoholahden Citymarketin ympäristössä kantakaupungissa, Jätkäsaaressa ja Lauttasaaressa asuu paljon potentiaalisia uusia asiakkaita, etenkin lapsiperheitä.

– Moni asiakas on myös valmis maksamaan kotiinkuljetuksesta, jotta pystyy säästämään esimerkiksi viikossa kaksi tuntia omaa aikaa perheensä kanssa olemiseen tai harrastuksiin, Rajala sanoo.

Kesko aikoo investoida robottiavusteisia keräysjärjestelmiä myös muihin isoihin ruokakauppoihinsa.

Katso videolta, miten keräilyrobotit toimivat:

Alhaalla laatikoita, joissa elintarvikkeita. Niiden päällä alumiinikiskoista tehty ruudukko, jossa punaiset kuljetusrobotit kulkevat.

Kilpailija HOK-Elanto on puolestaan testannut keväästä lähtien virolaislähtöisen Starship Technologies -yrityksen (siirryt toiseen palveluun) kuljetusrobotteja seitsemässä Alepassa Espoossa. Nyt mustavalkoiset, isopyöräiset robotit aiotaan tuoda Helsingin ja Vantaan kaduille.

– Monia paikkoja on jo käyty katsastamassa, alueita ja reittejä, jotka olisivat otollisimpia tälle palvelulle. Laajennus lyödään lukkoon näinä päivinä, HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Tommi Kortman sanoo.

Starship-yhtiön mukaan robotit ovat körötelleet Espoossa jo yli 114 000 kilometriä ja kuljettaneet kymmeniätuhansia tilauksia. Suomen lisäksi niitä on käytössä Virossa, Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Tanskassa ja Saksassa.

Robotit oppivat koko ajan lisää neuroverkon, keinoälyn ja koneoppimisen avulla, kertoo Starshipin tuotannosta ja toimitusketjuista vastaava johtaja Risto Meskus.

Kuuntele, kun Starship-yhtiön Risto Meskus kertoo lisää älykkäiden robottien toiminnasta:

Starshipin kuljetusrobotteja käyttävien Alepoiden liikevaihto on kasvanut.

– On ihan tuntuvaa kasvua tullut. Selkeästi huomaa, että myymälöiden alueelta löytyy asiakkaita, jotka haluavat tätä palvelua käyttää, HOK-Elannon Tommi Kortman sanoo.

Starshipin kehittämillä ja HOK-Elannon operoimilla kuljetusroboteilla on vielä opittavaa – seurasimme matkan kaupalta asiakkaalle:

Kuljetusrobotit seisovat paikallaan jonossa liikennevaloissa, joissa jalankulkijoille on vihreä valo.

Oda harkitsee laajentavansa Lahteen, Tampereelle ja Turkuun

Myös viime helmikuussa Suomeen rantautunut norjalainen nettiruokakauppa Oda harkitsee laajentamista.

Oda toimii jo useassa kunnassa Uudellamaalla, mutta nyt selvittelyssä ovat Lahti, Tampere ja Turku. Odan pitkälle automatisoitu keräilykeskus sijaitsee Vantaalla lähellä Helsinki-Vantaan lentoasemaa.

Oda ei kerro tarkkoja tilaus- tai asiakasmääriään, mutta jotain osviittaa asiakasmääristä kertoo se, että Odan tilaussovellus on Applen sovelluskaupassa Suomessa 12:nneksi ladatuin Ostokset-ryhmässä ja Googlen sovelluskaupassa 8:nneksi ladatuin.

– Meidän appiamme on ladattu sovelluskaupoista yli 150 000 kertaa. Lataajista iso osa on lähtenyt kokeilemaan tilaamista, Odan kaupallinen johtaja Anne Terimo kertoo.

Applen sovelluskaupassa kilpailijat S-ryhmä ja K-kaupat ovat Odaa edellä. Googlen sovelluskaupassa K-ruoka-sovellus on kolmen kilpailijan vertailussa absoluuttisissa latauksissa ensimmäinen ja S-kauppojen sekä Odan sovelluksilla on keskenään yhtä paljon latauksia.

Sen sijaan Googlen sovelluskaupan suosituimpien shoppailusovellusten listauksessa torstaina 18.8. näiden kolmen sovelluksen vertailussa S-kaupat oli ensimmäinen, Oda toinen ja K-ruoka kolmas.

Alalla uskotaan siis vahvasti nettiruokakaupan kasvuun.

– Joidenkin vuosien päästä ruuan verkkokaupan osuus on varmaankin viisi prosenttia koko päivittäistavarakaupasta eli rahallisesti se tarkoittaa noin miljardin euron markkinaa Suomessa, Keskon verkkokaupan johtaja Antti Rajala laskee.

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn viime viikolla julkaiseman arvo- ja asennetutkimuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) suomalaisista 51 prosenttia uskoo, että robotiikka ja tekoäly turvaavat pitkällä aikavälillä työllisyyttä, vaikka ne ensi vaiheessa vähentävätkin työpaikkoja.

Kuljetusrobotit ovat liikennöineet Espoossa viime keväästä lähtien. Jopa valkoposkihanhet ovat jo tottuneet niihin. Kuva: Petteri Juuti / Yle

Voit keskustella aiheesta lauantai-iltaan 20.8.2022 kello 23:een saakka.

19.8.2022 klo 9.25 tarkennettu kauppojen sovellusten latausten määrää Applen ja Googlen sovelluskauppoista.

20.8.2022 klo 16.30 tarkennettu Googlen sovelluskaupan absoluuttisten latausten vertailua ja täydennetty suosituimpien shoppailusovellusten listausjärjestys.

Lue myös:

Perunat ja kananmunat kallistuivat vuodessa noin 35 prosenttia – katso Ylen ruokakoneesta, minkä hinta nousi eniten ja vähiten

Raaka-aineiden ja energian kallistuminen voi näkyä pian myös leivän hinnassa – leipomoyrittäjä: "Paineet ovat kovat"

Uuden nettiruokakaupan tulo Suomeen enteilee kuluttajille halvempia hintoja ja parempaa palvelua – näillä keinoilla norjalaisfirma haastaa Suomen jätit