Hyppää sisältöön

Kaasu voi pahimmassa tapauksessa loppua kylmimpinä talvipäivinä kesken – uhka on, ettei Inkooseen tulevan LNG-terminaalin kapasiteetti riitäkään

Kaasun siirtoverkkoyhtiö Gasgrid kertoi aiemmin, että Inkooseen tulevasta LNG-terminaalista riittää kaasua koko Suomen tarpeisiin. Jos talvella tulee todella kylmiä kausia, uhkana on, että kaasu voisi sittenkin loppua.

Suomi vuokraa lng-termiinalialus Exemplarin venäläisen maakaasun korvaajaksi yhdessä Viron kanssa. Laivan omistavan Excelerate energy -yhtiön arkistokuva Panamasta. Kuva: Excelerate Energy

Ensin hyvät uutiset: maakaasun kulutus on vähentynyt Suomessa tänä vuonna lähes puoleen viime vuodesta.

Sitten huonot: Kaasu voi silti pahimmassa tapauksessa loppua yksittäisinä päivinä kesken.

Uhka johtuu siitä, että Venäjän-tuonnin korvaajaksi Suomeen tuotavan LNG-terminaalin kapasiteetti ei välttämättä riittäisi kovimpien pakkasten aikaan.

Tämä selviää Suomen siirtoverkkoyhtiö Gasgridin tuoreista laskelmista (siirryt toiseen palveluun), joissa selvitettiin LNG-terminaalin ja Etelä-Suomen kaasuputkiston siirtokapasiteettia.

Huonoin skenaario: kaasu voisi loppua kovimman kysynnän päivinä

Inkooseen sijoitettavan lng-terminaalialus Exemplarin valmistuttua Suomen kaasuverkkoon saadaan syötettyä Gasgridin mukaan yhteensä 110 gigawattituntia kaasua päivässä.

– Jos verrataan Suomen viime vuosien aivan absoluuttisia huippukulutustilanteita, niin tämä 110 jää siitä vajaaksi, sanoo Gasgridin toimitusjohtaja Olli Sipilä.

Sipilän mukaan riski päivistä, jolloin kaasun kysyntä ylittäisi syöttökapasiteetin, on kuitenkin ensi talvena pieni.

– En koe sitä kovin suureksi, koska tällä hetkellä kaasun markkinahinta on sellainen, että ne tahot, jotka kykenevät käyttämään vaihtoehtoisia polttoaineita, ovat siihen siirtyneet toistaiseksi.

Kahtena edeltävänä talvena kaasun käyttö ylitti kylminä, korkeimman kulutuksen päivinä selvästi kapasiteetin, joka Suomessa on lng-terminaalin myötä käytössä.

Tänä vuonna kaasun käyttömäärä on kuitenkin pudonnut hyvin jyrkästi. Pudotus johtuu kaasun hinnasta, joka on ollut korkeimmillaan yli kymmenkertainen runsaan vuoden takaiseen verrattuna.

Toukokuussa Gasgrid sanoi tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun), että Exemplar-aluksen "varasto- ja syöttökapasiteetti riittää sekä Suomen että Viron kaasutarpeisiin".

Sipilä sanoo, että Gasgridin uudet laskelmat kaasukapasiteetista vahvistivat aiemmat arviot, eivätkä tuoneet yllätyksiä. Toukokuun tiedotteen kommentilla viitattiin hänen mukaansa etenkin kaasun vuotuiseen tarpeeseen, johon laiva riittää helposti. Sipilä sanoo, että arviossa oli jo myös huomiotu merkittävästi vähentynyt kaasunkäyttö.

Kapasiteettia kasvatetaan keväällä

Inkooseen sijoitettava LNG-terminaali saadaan Gasgridin arvion mukaan käyttöön joulukuussa ja kaupallinen käyttö alkaisi tammikuussa 2023.

Havainnevideo osoittaa, miltä jättimäinen alus näyttäisi Inkoon satamassa:

Tältä LNG-terminaalilaiva Exemplar näyttäisi Fortumin satamassa Inkoossa. Video: Jouko Tapper / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Exemplar-aluksen koko kaasukapasiteettia ei kuitenkaan saada käytettyä, koska kapasiteetti lähialueen kaasuputkistossa on alusta pienempi. Kyse on siitä, että Suomen runkoverkkoa ei ole suunniteltu yksin Etelä-Suomesta tulevan syöttöliikenteen varaan. Aiemmin kaasu virtasi Suomeen Imatran syöttöpisteestä Venäjältä.

Keväällä Gasgrid saa Etelä-Suomen putkiston kapasiteettia nostettua, kun yhtiö tekee putkistoon parannuksia. Se nostaa Suomen päivittäisen kaasukapasiteetin 135:een gigawattituntiin.

– Kun parannukset suoritetaan, niin myös tulevaisuuden huippukulutustilanteissa on hyvin todennäköistä, että kaasutarpeet pystytään täyttämään, toimitusjohtaja Olli Sipilä sanoo.

Nousevan kapasiteetin pitäisi Sipilän mukaan siis riittää sellaisessakin tilanteessa, jossa kaasun hinnanlasku lisäisi sen käyttöä nykyiseltä matalalta tasolta.

Parannuksia putkistoon tehdään ainakin Siuntiossa sijaitsevan Pölansin venttiiliasemalle.

Lämmitystarve ja polttoaineet ratkaisevat, riittääkö kaasu

Huonoin skenaario, eli kaasun loppuminen, voisi tapahtua, jos talvella tulisi pitkä ja todella kylmä jakso. Tällöin kaukolämpölaitosten kaasuntarve voisi kasvaa voimakkaasti.

Kaasumarkkinoiden asiantuntija Heikki Lindfors Energiateollisuudesta toteaa, että kuluvan vuoden lukemat kaasunkäytöstä ennakoivat hyvää kaasun riittävyydelle myös kaikkien kylmimmille jaksoille. Kaasun käyttö on vähentynyt eniten juuri energiasektorilla.

– Käytön väheneminen tarkoittaa sitä, että Inkoon kaasuterminaalin kapasiteetin pitäisi kyllä riittää, Lindfors sanoo.

Kaukolämpölaitokset ovat korvanneet kaasua esimerkiksi biomassalla, öljyllä ja hiilellä.

– Suomessa mikään kaukolämpölaitos ei ole yksin kaasun varassa.

Lindfors toteaa, että lämpölaitokset joutuvat varautumaan talveen joka tapauksessa muilla polttoaineilla. Polttoaineen saatavuutta ei voi laskea Inkoon lng-terminaalin varaan, koska se saadaan käyttöön aikaisintaan vuodenvaihteessa.

Kaasuun lämpölaitokset voisivat joutua turvautumaan poikkeuksellisen pitkällä kylmällä jaksolla, jos muut polttoaineet alkaisivat käydä vähiin. Kaasun etu on sen helppo siirrettävyys: putkia pitkin sitä saadaan kuljetettua hetkessä valtavat määrät.

Toistaiseksi hinta ja saatavuus kuitenkin ohjaavat kaasunkäyttäjiä muiden polttoaineiden pariin.

Ensi talvea vaikeampi tilanne voi olla edessä myöhempinä talvina. Silloin kaasun käyttö voi olla nykyistä paljon suurempaa, jos hinnat laskevat.

Voit keskustella aiheesta 23.9. klo 23 saakka.

Lue lisää:

Suomessa ainutlaatuinen kaasuvarasto otetaan pian käyttöön – säiliö laitetaan toimintakuntoon venäläisellä kaasulla

Suomi ehti ennen Viroa: Järkälemäinen kaasulaiva sijoitetaan Inkooseen – näin "kaasumuunnin" eli kelluva LNG-terminaali toimii