Hyppää sisältöön

Suomen ratapihoilla seisoo pakotteiden takia yli 200 vaarallisten aineiden kuljetukseen tarkoitettua säiliövaunua – yksi alkoi vuotaa viime viikolla

Vaarallisia aineita kuljettaneet rautatieyritykset ovat vastuussa Venäjää koskevien EU-pakotteiden takia takavarikoiduista vaunuista. VR odottaa viranomaisilta päätöstä vaunujen kohtalosta.

Perjantaina iltapäivällä Hämeen pelastuslaitos eristi Riihimäen ratapihalla laajan alueen vuodon vuoksi. Ammoniakkia pääsi vuotamaan säiliöstä vain vähän. Kuva: Miki Wallenius / Yle

Perjantaina Riihimäellä eristettiin laaja alue ammoniakkisäiliön vuodon takia. Riihimäen VAK-ratapihalla havaittiin vähäinen ammoniakkivuoto lähes tyhjässä säiliövaunussa.

Vaunu on asetettu takavarikkoon osana EU:n Venäjää kohtaan asettamia pakotteita. Vaunu oli tyhjennetty, mutta pohjalle oli jäänyt ammoniakkia, joka oli kaasuuntunut.

Suomessa on EU:n Venäjälle asettamien pakotteiden täytäntöönpanemiseksi takavarikoitu useita satoja junanvaunuja. Helsingin Sanomien toukokuisen selvityksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan pakotteiden alaisia vaunuja voi olla rataverkolla jopa yli tuhat. Johtava kihlakunnanvouti Aki Virtanen ulosottolaitoksen erityiskäyttöönpanon toimintayksiköstä kertoo Ylelle, että vaunuista reilut 200 soveltuu vaarallisten aineiden kuljetukseen.

Vainikkalan ratapihalla pysähdyksissä olevia kontti- ja säiliöjunia. Kuva heinäkuulta 2022. Kuva: Antro Valo / Yle

Takavarikoidut vaarallisen aineen säiliövaunut ovat sen rautatieyrityksen vastuulla, jonka kuljetuksessa ne olivat pakotteiden alkaessa. Riihimäellä vuotanut vaunu on VR Transpointin valvontavastuulla.

VR Groupin viestintäjohtajan Tatu Tuomisen mukaan VR on toiminut viranomaisten antamien ohjeiden mukaan. Vuoto huomattiin päivittäisen tarkastuksen yhteydessä, Tamminen kertoo.

– VR valvoi vaunua ja hälytti pelastusviranomaiset paikalle, niin kuin prosessin mukaan kuului.

Tuominen ei kommentoi, kuinka paljon vaarallisia aineita sisältäviä vaunuja on Suomessa VR:n vastuulla.

– Emme kommentoi vaunujen määriä tai sijainteja, mutta kyllä niitä tietenkin jonkin verran on. Haluamme välttää muun muassa ilkivaltaa.

Vaunujen kohtalo odottaa ratkaisua

Johtava kihlakunnanvouti Aki Virtanen sanoo, että ulosottomiehen takavarikkopäätökset eivät rajoita vaunujen turvallista sijoittelua Suomen rataverkolla.

– Vaunuja ei ole ollut tarpeen ottaa ulosottomiehen haltuun takavarikon varmistustoimena. Meillä ei ole ollut syytä epäillä, että vaunut tulisivat hukatuksi tai katoaisivat. Ne pysyvät Suomen rataverkolla, sanoo Virtanen.

Hän kertoo, että Riihimäellä vuotanut säiliövaunu on toistaiseksi ainoa tapaus, josta ratahallintoviranomaiset ovat raportoineet ulosottomiehelle.

Ammoniakkia sisältävä vaunu on seissyt Riihimäen VAK-ratapihalla kuukausia. VAK-ratapiha tarkoittaa ratapihan aluetta, joka on tarkoitettu vaarallisten aineiden kuljetukseen. Kuva: Miki Wallenius / Yle

VR:n vastuulla olevien vaunujen on tarkoitus olla säilytyksessä väliaikaisesti. Ennen pakotteita vaunut vain kävivät Suomessa ja niiden huoltovastuu on venäläisellä yrityksellä. Rautatieyritykset odottavat nyt viranomaisilta ohjetta, mitä vaunuille tehdään, jos pakotteet jatkuvat vielä pitkään.

– Vaunujen turvallisuusriskejä minimoidaan päivittäisillä tarkastuksilla. Jossain vaiheessa pitää löytää ratkaisu, miten turvallisuus varmistetaan jatkossa. Asia on hyvin tiedossa meillä ja viranomaisilla, sanoo VR Groupin viestintäjohtaja Tatu Tuominen.

Ulosottolaitoksen johtava kihlakunnanvouti Aki Virtanen vahvistaa, että EU:n asettamien Venäjää koskevien pakotteiden takia Suomessa seisoo ratapihoilla yli 200 vaarallisten aineiden kuljetukseen tarkoitettua säiliövaunua. Vaunujen kohtalo on pakko tulevaisuudessa ratkaista.

Johtava kihlakunnanvouti Aki Virtanen ulosottolaitokselta kertoo, että vaunuja operoivat yritykset etsivät ratkaisua yhdessä eri viranomaisten kanssa. Esimerkiksi liikenne- ja viestintävirasto Traficom on ollut mukana tekemässä päätöksiä vaunujen turvallisesta säilyttämisestä.

– Jos pakotteiden voimassaolo jatkuu, on löydettävä kestävä ratkaisu vaunujen säilyttämiseen.

Toimivaltainen viranomainen, eli tässä tapauksessa ulkoministeriö, voi suorittaa poikkeuslupaharkinnan toimenpiteisiin, mikäli vaunuja täytyy puhdistaa tai muuten hallinnoida.

– Siinä yhteydessä ulosottomies tekee sitten omat päätöksensä, sanoo Aki Virtanen.

Voit keskustella aiheesta torstaihin 22. syyskuuta kello 23:een saakka.