Hyppää sisältöön

Matkanjärjestäjä Deturin asiakkaita vaikeuksissa Alanyassa – hotellit vaativat asiakkailta maksuja jo maksetuista huoneista

Osa Deturin asiakkaista kertoo sosiaalisessa mediassa, että hotellit ovat vaatineet heitä maksamaan majoituksesta toiseen kertaan, koska Deturilla on maksuvaikeuksia.

Deturin all inclusive-matkalla olevan Jenni Katajiston huoneen oveen teipattu lappu, jossa vaaditaan huoneesta maksua. Huoneen avainkortit eivät toimi. Kuva: Jenni Katajisto

Deturin valmismatkalla olevia suomalaisturisteja on saanut hotelleilta viestejä, joiden mukaan Detur ei ole kyennyt maksamaan majoituksesta Alanyassa oleville hotelleille.

Jenni Katajisto on seitsemän hengen ystäväporukan kanssa all inclusive-matkalla Arsi Paradise Beach Hotellissa. Katajisto kertoo Ylelle, että hotelli on torstaina aamusta lähtien vaatinut korvausta ruoasta ja juomasta. Aamupäivällä hotellihuoneen avainkortit lakkasivat yllättäen toimimasta.

– Tulimme altaalta ja ovessa oli lappu, että meidän pitää maksaa huone, tai joudumme lähtemään täältä, kertoo Katajisto.

Katajiston mukaan matkan oli tarkoitus kestää maanantaihin asti, mutta nyt matkan päättymisestä ei ole varmuutta. Oppaat ovat luvanneet tulla hotelliin tiedottamaan tilanteesta iltapäivällä. Hotellissa on majoittuneena 60-70 Deturin asiakasta.

Detur majoittaa Alanyassa asiakkaita yli 30 hotellissa, ja maksuvaikeudet koskevat kaikkia hotelleja.

– Meidän tietojemme mukaan Detur on siirtymässä suuremman matkanjärjestäjän omistukseen, ja maksuvaikeudet johtuvat omistajanvaihdoksesta, sanoo Alanyan hotelleja edustavan yhdistyksen varapuheenjohtaja Sükru Cimrin Ylelle.

Detur on keskiviikkona lähettänyt hotelleille telefaxeja, joissa on kerrottu matkanjärjestäjän myymisestä toiselle yhtiölle.

Turkin lisäksi Deturilla on asiakkaita Rodoksella ja Kreetalla. Ylen Rodokselta tavoittama opas kertoo, että lentoja ei ole peruutettu.

Alanyan hotellinomistajien yhdistyksen varapuheenjohtajan Sükru Cimrin mukaan Detur neuvottelee yrityksen myymisestä osaksi suurempaa matkanjärjestäjää. Asiakkaiden ei tulisi joutua maksamaan majoituksesta toiseen kertaan.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää Deturin tilannetta

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on torstaina aamupäivällä yrittänyt saada yhteyttä matkanjärjestäjä Deturiin. Toistaiseksi virasto ei ole saanut lisätietoa yhtiön tilanteesta.

– Olemme lähestyneet Deturia sähköpostilla ja puhelimella, yritämme saada yhteyden mahdollisimman pikaisesti, sanoo asiantuntija Rasmus Repo.

Deturin puhelinpalvelu oli suljettuna torstaina aamupäivällä. Yhtiön nettisivuilta ei myöskään voi ostaa uusia valmismatkoja.

Uutinen täydentyy.

12.05 Päivitetty Jenni Katajiston kommentti.

12.20 Lisätty Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedot

Voit keskustella aiheesta 23.9. klo 23 saakka.