Hyppää sisältöön

Osa Deturin asiakkaista kieltäytyi maksamasta hotellin vaatimaa maksua, Maija Männikkö oli yksi heistä: "Muita oli uhkailtu poliiseillakin"

Kilpailu- ja kuluttajavirasto vaatii Deturilta selvitystä tilanteeseen välittömästi. KKV kehottaa matkalle lähteviä odottamaan lisätietoja ennen matkustamista.

Matkanjärjestäjä Deturin asiakkaat kertoivat kokemistaan vaikeuksista, kun palasivat Ouluun.
Matkanjärjestäjä Deturin asiakkaat kertoivat kokemistaan vaikeuksista, kun palasivat Ouluun.

Deturin valmismatkalla Turkin Alanyassa olleilta turisteilta perittiin maksua majoituksesta, jonka piti olla Deturin puolesta jo hoidettu. Osaa matkailijoista ei päästetty takaisin huoneisiinsa ennen maksun maksamista uudelleen ja toisia uhkailtiin jopa poliisilla.

Tilanne Alanyassa kärjistyi matkanjärjestäjä Deturin maksuvaikeuksien vuoksi. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on pyytänyt torstaina matkayhtiöltä selvitystä (siirryt toiseen palveluun) tilanteesta välittömästi. KKV kehottaa matkailijoita tai pian matkalle lähteviä odottamaan lisätietoja.

Maija Männikkö oli Deturin asiakkaana Alanyassa ja saapui torstaina iltapäivällä lentokentälle Ouluun. Eilistä lukuun ottamatta matka oli sujunut hyvin.

– Tulimme hotellille illalla ja muutama muu suomalainen tuli vastaan. He kertoivat, että huoneiden oviin oli jätetty lappuja, joissa pyydettiin maksamaan matkan hinta hotellille uudelleen. Detur ei sitä kuulemma ollut maksanut, sanoo Männikkö.

Männikkö ei suostunut maksamaan. Muutamat olivat kuitenkin päätyneet maksamaan toistamiseen ja päättivät periä rahoja myöhemmin vakuutusyhtiöiltä takaisin.

– Totesin aika jämäkästi, että emme maksa, eikä meillä ole rahaa maksaa. Meiltä ei sitten enää pyydetty rahoja, mutta muita oli kuulemma uhkailtu poliisillakin. Jätimme vain avaimet, eikä meille puhuttu aamulla enää sanaakaan, toteaa Männikkö.

Vaikka Männikkö ei itse stressannut tilannetta, oli osa matkailijoista hänen mukaansa todella järkyttyneitä.

– Kyllä Suomi tuntuu ihan kivalta maalta taas tällaisen kokemuksen jälkeen, sanoo Männikkö ja huokaisee.

Osaa ei päästetty takaisin huoneisiin, toiset juoksivat karkuun

Detur on keskiviikkona lähettänyt hotelleille fakseja, joissa on kerrottu matkanjärjestäjän myymisestä toiselle yhtiölle. Matkailijoiden mukaan myös paikan päällä olleille matkaoppaille tieto yrityksen myymisestä tuli täytenä yllätyksenä.

– Aika kiukkuisissa tunnelmissa eilinen vietettiin. Myös oppaat kertoivat saaneensa tiedon ihan vasta ja olivat hyvin pettyneitä matkayhtiön toimintaan, kertoo matkustajana ollut Anne Hanski.

Hänkin sai keskiviikkona ilmoituksen, että hotellihuone täytyy maksaa uudemman kerran. Hanski suostui lopulta maksamaan 220 euroa, mutta ei usko saavansa rahoja takaisin.

– Meille sanottiin, että jos emme maksa, niin meiltä evätään lento. Monet sieltä karkasivat, mutta me emme uskaltaneet. Pelkäsimme, ettemme pääse lennolle.

Hanskin mukaan vastaanoton työntekijät juoksivat joidenkin maksamatta jättäneiden asiakkaiden perään.

Heini Sieppi matkakumppaneineen taipui maksamaan tuplamaksun ja yrittää nyt saada rahat takaisin vakuutusyhtiön kautta.

– Jouduimme maksamaan matkan uudestaan. Meitä ei päästetty hotellihuoneeseen ennen kuin suostuimme maksamaan 355 euroa, hän sanoo.

Pitkän keskustelun päätteeksi Sieppi päästettiin kuitenkin takaisin huoneeseen hakemaan passinsa.

– Eihän tämä mukavaa ole. Matkayhtiötä kohtaan tuli sellainen epävarma olo, että uskaltaako heidän kauttaan enää matkoja varata, pohdiskelee Sieppi.

Onko sinulla vastaavia kokemuksia? Voit keskustella aiheesta 23. syyskuuta klo 23 saakka.

Lue lisää aiheesta:

Matkanjärjestäjä Deturin asiakkaita vaikeuksissa Alanyassa – hotellit vaativat asiakkailta maksuja jo maksetuista huoneista

Facebookiin alkoi ilmestyä kirjoituksia, että lennot on peruttu – Deturilta lomamatkan varanneet pettyivät: "Tiedotus on ihan täysi nolla"