1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Päästökauppa nostaa lentolippujen hintoja vain hieman

Vuodenvaihteessa käynnistynyt lentoliikenteen päästökauppa nostaa lippujen hintoja odotettua vähemmän. Kiristyvän kilpailun takia lentoyhtiöt siirtävät vain osan päästöoikeuksien hinnoista matkustajien maksettavaksi. Osa EU:n ulkopuolisista maista suunnittelee toimia EU:n yksipuolisesti aloittamaa päästökauppaa vastaan.

Kuva: Lassi Tolvanen

Lentoyhtiö joutuu hyvittämään lennolla syntyviä hiilidioksidipäästöjä maksamalla päästöoikeuksista. Harva yhtiö kuitenkaan siirtää kulua suoraan lentomatkustajien maksettavaksi.

- Päästökauppaosuus lentolippujen hinnassa tulee olemaan niin pieni, että me emme laita tätä suorana lippujen hintaan, kertoo Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides.

Blue1 laskee lyhyillä kotimaan ja Euroopan reiteillä päästölisälle hintaa lippua kohti muutaman euron, Finnair puolestaan Aasian kaukoreitillä toistakymmentä euroa. Kotimaassa lentävä Flybe veloittaa matkustajalta puolitoista euroa.

Lufthansa puolestaan sisällyttää päästömaksun osaksi polttoaineen lisämaksua. Euroopan lennoilla yhtiö perii polttoainelisää 31 euroa ja pitkillä mannertenvälisillä kaukolennoilla 122 euroa.

Kiintiöt perustuvat toissavuotisiin lentoihin

Vuoden vaihteessa käynnistynyt lentoliikenteen päästökauppa maksaa suomalaisille lentoyhtiöille tänä vuonna arviolta 20 miljoonaa euroa. Takavuosien lakkojen ja tuhkapilvien aiheuttamat lentojen peruutukset kostautuvat nyt ilmaiseksi jaetuissa päästöoikeuksissa.

- Nehän perustuvat vuoden 2010 tonnikilometreihin ja olemme laskeneet, että joudutaan ostamaan ehkä 30 prosenttia lisää, Tom Christides sanoo.

Eniten ilmaisista päästöoikeuksista hyötyvät lähes täysinä lentävät halpalentoyhtiöt, vähiten Suomen kaltaisissa maissa operoivat pienet yhtiöt, joiden täyttöasteet jäävät alhaisemmiksi.

- Tämä suosii liikennettä, joka kuljettaa mahdollisimman paljon matkustajia tai rahtia tai postia. Mitä korkeampi on koneen täyttöaste, sitä enemmän on saanut päästöoikeuksia, ympäristöasiantuntija Helena Waltari Liikenteen turvallisuusvirastosta sanoo.

Eurooppalainen erikoisuus

Suurin ongelma lentoliikenteen päästökaupassa on, että se koskee ainoastaan EU:n ja ETA-maiden alueita. Muun muassa Yhdysvallat, Kiina ja Venäjä vastustavat ankarasti EU:n uutta veroa. Kaukokohteisiin lentävistä yhtiöistä esimerkiksi Lufthansa pelkää tilanteen johtavan pahimmillaan kauppasotaan ja eurooppalaisten lentoyhtiöiden liikenneoikeuksien rajoittamiseen Aasiassa tai Venäjällä.

Nähtäväksi myös jää, päätyykö jatkossa osa mannerten välisistä kaukolennoista Euroopan rajalla sijaitseville kentille, sanoo ympäristöasiantuntija Helena Waltari Liikenteen turvallisuusvirastosta.

- Suomen kannalta ajatellen suurin ohja on se, että Pietari on hyvin lähellä, joka ei kuulu päästökaupan piiriin.

Tuolloin Euroopasta Aasiaan lentävä yhtiö maksaisi päästöoikeuksista täyden hinnan, Pietarista lähtevästä lennosta maksua ei peritä.