Vinyylibuumi vauhditti levymyyntiä USA:ssa

Levymyynti kasvoi Yhdysvalloissa viime vuonna ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2004. Levyjen menekkiä vauhdittivat aiempaa halvemmat hinnat, erikoistarjoukset sekä vinyylilevyjen uusi tuleminen.

kulttuuri
Vinyyli.
YLE

Levymyynti on laskenut tasaisesti jo vuosia Yhdysvalloissa, mutta vuonna 2011 myynti kasvoi maailman suurimmilla musiikkimarkkinoilla ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Billboard-lehden keräämien tietojen mukaan kasvua tuli 1,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Levyjä myytiin Yhdysvalloissa viime vuonna yli 330 miljoonaa kappaletta.

CD-levyjen menekki jatkoi edelleen laskuaan, kun taas albumien digitaalinen myynti kasvoi. Yksittäisten kappaleiden verkkomyynti lisääntyi viime vuonna 8,5 prosentilla lähes 1,3 miljardiin lataukseen.

Asiantuntijoiden mukaan musiikkiteollisuus on lähtenyt Yhdysvalloissa hintasotaan, mikä näkyy nyt levyjen menekissä. Levyjä on hinnoiteltu huokeammiksi, sillä monelle kuluttajalle kymmenen dollarin eli vajaan kahdeksan euron hinta voi olla liian kova.

Toinen levymyyntiä vauhdittanut tekijä on vinyylibuumi. Yhdysvalloissa myytiin viime vuonna lähes neljä miljoonaa vinyylilevyä, kun vuonna 2010 luku oli vielä 2,8 miljoonaa kappaletta. Vinyylilevyistä ovat innostuneet niistä nostalgia-arvoja löytävät vanhemmat kuluttajat sekä nuoremmat, joille fyysinen albumi on uusi juttu.

Viime vuoden myydyin albumi Yhdysvalloissa oli brittilaulaja Adelen

  1. Sitä ostettiin miltei kuusi miljoonaa kappaletta. Edellisen kerran yksittäinen albumi on päässyt samanlaisiin myyntilukuihin vuonna 2004, kun Usherin Confessions-levyä myytiin lähes kahdeksan miljoonaa kappaletta.

Lähteet: Reuters, YLE Uutiset