Vaalimainoksen pitää tuijottaa äänestäjää

Presidenttiehdokkaiden ulkomainokset ovat toistaan pelkistetympiä. Mainoslauseet ovat lyhyitä, jos niitä onkaan. Ehdokkaiden kampanjatoimistot näyttävät lainanneen kaikki samasta tyylioppaasta, mutta katsekontakti äänestäjään on omintakeisuutta tärkeämpi.

talous
Presidentinvaalien ulkomainoksia.
Presidentinvaalien ulkomainoksia.YLE

Ulkomainoksia YLE Uutisille arvioivat tuotteistamisen asiantuntija, Aalto-yliopiston markkinoinnin laitoksen professori Jaakko Aspara sekä dosentti ja visuaalisen viestinnän tutkija Päivi Hovi-Wasastjerna, joka on perehtynyt poliittiiseen mainontaan.

Hovi-Wasastjerna muistuttaa, että presidentinvaali on korostetusti henkilövaali. Ehdokkaalla pitää olla katsekontakti mainoksen katsojaan. Profiilikuvia on nähty harvoin koko presidentinvaalien historiassa.

Aspara löytää mainoksista hyvää ja huonoa. Hän kuitenkin muistuttaa, että vaalijulisteita kun on lähtökohtaisesti helppo kritisoida, mutta paljon vaikeampi suunnitella. Aspara huomauttaa, että markkinoinnin tärkeimmät asiat ovat itse tuote, tuotekonseptointi, tuotekehitys ja tuotebrändäys - eli tässä tapauksessa kandidaatin "tuoteominaisuudet" ja tuotteistaminen.

Klikkaa kuvagalleria auki alla olevista kuvista ja katso, miten ehdokkaat meille tarjoillaan.

Sauli Niinistö -grafiikka
YLE Uutisgrafiikka
Pekka Haavisto -grafiikka
YLE Uutisgrafiikka
Paavo Väyrynen -grafiikka
YLE Uutisgrafiikka
Timo Soini -grafiikka
YLE Uutisgrafiikka
Paavo Lipponen -grafiikka
YLE Uutisgrafiikka
Eva Biaudet -grafiikka
YLE Uutisgrafiikka
Paavo Arhinmäki -grafiikka
YLE Uutisgrafiikka
Sari Essayah -grafiikka
YLE Uutisgrafiikka