Mediapeli kiristyy

Kaksi viikkoa vielä pitäisi kestää. Yleisen elämänkokemuksen perusteella voi päätellä, että presidentinvaalien loppusuora ei ole yhtä kaunista katseltavaa kuin muutaman viime kuukauden ajan kestäneet kyttäyskierrokset.

vaalit

Media antautuu nyt mielellään välikappaleeksi kaikenlaisiin vedätyksiin ja vaalitemppuihin. Tästä hyvä esimerkki oli Aamulehden taannoinen kierrätysjuttu (siirryt toiseen palveluun) siitä, että Paavo Lipponen on toiminut venäläis-saksalaisen kaasuputkiyhtiön konsulttina ja menettänyt siten arvovaltansa.

Demarin uutispäätoimittaja Antti Vuorenrinne osasi kertoa (siirryt toiseen palveluun), mistä on kysymys: Lipposta piikittämällä saatiin ehdokas reagoimaan ”odotetulla tavalla”. Ja sormi osoittaa kokoomuksen likaisten temppujen osastolle: Vuorenrinteen mielestä ei ole sattumaa, että Aamulehden päätoimittajalla ja Sauli Niinistön kampanjan tiedotuspäälliköllä on sama sukunimi.

Vasemmistoliiton ehdokkaan avioliittokaan ei ole sitä miltä se näyttää. Ensi näkemältä kyseessä on yksinkertainen vaalitemppu, jolla Ärhinmäki yrittää tasoitella ärhäkkää imagoaan. Todellisuudessa asian uutisointia ohjattiin vihreiden kampanjatoimistosta: kun Arhinmäki esitetään pikkuporvarillisen sovinnaisessa valossa, Pekka Haavistosta tulee uskottavampi vaihtoehto instituutioita vieroksuville radikaaleille.

Viikonloppuna uutisoitiin myös, että Kreikan tukipakettia ei tarvitsekaan kasvattaa aiemmin sovittua suuremmaksi. Tämän olikin pitkään aikaan ensimmäinen hyvä uutinen Euroopan Unionista, ja sen on laskettu edistävän euromyönteisen Paavo Lipposen kampanjaa. Jonkin verran demareita on siis edelleen piilossa median etulinjassa, jonne he ottavat vastaan komentoja SDP:n puoluesihteerin päämajasta eli ”war roomista”.

Ovelimmat vedätykset ovat tietysti lähtöisin perussuomalaisten leiristä. Heidän ongelmansa on saada kaupunkilainen suvaitsevaisto uskomaan, että Timo Soinin äänestämisessä olisi järkeä. Mutta sitä varten pitäisi upottaa viesti suvaitsevaiston pää-äänenkannattajaan Helsingin Sanomiin.

Tämäkin onnistuu, kuten loppiaisena nähtiin. Hesari julkaisi jutun (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan Veikko Huovisen kirjoissa on rasismia. Ajan henki on mennyt niin pahaksi, ettei enää olisi sopivaa nauraa Huovisen novellille, jossa ugandalainen opiskelija marinoi suomalaisen tyttöystävänsä pystyyn ja valmistaa tästä herkkuruokia.

Persujen päämajassa lienee laskettu, että Huovinen on ainoa suvaitsevaiston hyväksymä maalaiskirjailija, ja hänen leimaamisensa rasistiksi saisi monien silmät avautumaan: varovaisuus etnisistä asioista puhuttaessa on mennyt liian pitkälle! Vain Timo Soini voi pysäyttää suomalaisen huumorin köyhdyttämisen!

Myös tiedepalstoilta löytyy kampanjatoimistojen säveltämiä piilomainoksia. Ilman presidentivaalitaistoa ei voi ymmärtää muun muassa tätä YLE uutisten juttua, jossa väitetään aivojen mantelitumakkeen koon vaikuttavan äänestyskäyttäytymiseen.

Uutisen mukaan konservatiiveilla on iso mantelitumake, joka tekee heistä pelokkaita, kun taas liberaalien tumake on pienenpuoleinen, minkä vuoksi he sietävät ristiriitatilanteita paremmin. Jutussa haastateltu suomalainen tutkija selventää asiaa näin: ”koska Suomi on aika pieni maa ja äänestäjäkunta on aika pieni, niin vaikka tällaisten tekijöiden vaikutukset ovat aika pieniä, niin ne ovat kuitenkin merkityksellisiä.”

Voiko sitä enää täsmällisemmin sanoa? Tästä piilomainoksesta menee palkinto RKP:n Eva Biaudet’n tukijoukoille, joilla on huoli siitä, että konservatiiviset ruotsinkieliset äänestävätkin ensimmäisellä kierroksella jotain tarjolla olevista suomenkielisistä konservatiiveista. Hallå. Väärä tietoisuutenne johtuu liian suuresta mantelitumakkeesta!

Keskustan vaalikoneiston tehtävä olisi nyt estää vuoden 1994 vaalien mediapeli (siirryt toiseen palveluun), jossa Paavo Väyrynen syrjäytettiin toiselta kierrokselta. Tehtävä ei ole vielä onnistunut, mutta taktiikka näyttää olevan päästää media tekemään omia maaleja.

Tästä kepulaisesta kieroilusta hyviä esimerkkejä ovat Hesarin (siirryt toiseen palveluun) ja Ylen otsikot (siirryt toiseen palveluun), joiden mukaan Pekka Haavisto olisi vahvassa nousussa Niinistön haastajaksi ja pärjäisi muita paremmin myös toisella kierroksella. Keskusta luottaa siihen, että fiksut suomalaiset hallitsevat tilastotiedettä paremmin kuin haavistolaiset otsikontekijät ja äänestävät kahden viikon kuluttua Väyrystä joko säälistä tai solidaarisuudesta.

Vihreiden ja tosivihreiden välisessä taistelussa käytetään todella likaisia temppuja: joku väyrysläinen oli päässyt sormeilemaan Haavistoa tenttineiden Hesarin toimittajien papereita (siirryt toiseen palveluun) ja vaihtamaan Dmitri Medvedevin kuvan Homer Simpsoniin.

Mutta kyllähän Haaviston olisi pitänyt Simpson tunnistaa. Mitäköhän tässäkin on takana?

Lähteet: Matti Virtanen Kirjoittaja on ajankohtaistoimituksen toimituspäällikkö