yle.fi-etusivu

Yleisradio yritysten aktiivisin sosiaalisessa mediassa

Viestintään ja mediaan erikoistunut verkkojulkaisu Mediaviikko.fi on tutkinut kaikkien Suomen 500 suurimman yrityksen käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Selvityksen mukaan erot uuden median hyödyntämisessä ovat valtavia.

kulttuuri

Mediaviikon indeksitutkimuksessa yrityksille annettiin pisteitä sosiaalisen median käytöstä. Selvityksessä muun muassa laskettiin, kuinka paljon yrityksen Twitter-tilejä seurataan, onko yrityksellä Facebook-sivuja tai YouTube-tiliä ja kuinka paljon hakutuloksia yrityksestä tulee Googlen kautta.

Selvityksessä Yleisradio sai korkeimman indeksiarvon eli yli 1470 pistettä, kun heikoin yritys sai vain noin 40 pistettä. Häntäpään yrityksissä oli kymmenen sellaista, joilla ei ole edes kotisivuja.

Toiseksi paras sosiaalisen median yritys on Fazer, kolmanneksi sijoittui Nokia. Yksityisistä mediayrityksistä Sanoma sai selvästi pienemmän sijoituksen kuin Yle.

Ylen twiittejä ja Facebook-sivuja seurataan

Tutkimuksen mukaan Twitterissä Yleisradio on edustettuna monella tilillä ja erityisen hyvät pisteet se sai uustwiittausten ja viittausten määristä. Tutkimuksessa sanotaan myös, että Facebookissa keskustelu Ylen sivuilla on aktiivista.

Tarkastelussa ovat mukana Facebook, Twitter, YouTube ja hakukonenäkyvyyden osalta Google. Tutkimuksessa käytiin määrällisesti läpi yritysten aktiivisuutta näissä sosiaalisen median välineissä. Tutkimus toteutettiin marras-joulukuussa 2011. Yritykset oli valittu Talouselämän kokoamalta Talouselämä 500 -listalta.

Tutkimusta koskeva uutinen poistettiin aamulla Ylen nettisivuilta, koska tiedotteen mukaan tutkimuksen sai käsiinsä vain maksua vastaan. YLE Uutiset sai pyydettyään lisätietoja tutkimuksesta, joiden pohjalta uutinen voitiin julkaista.

Lähteet: YLE Uutiset