Trendivärit eivät synny sattumalta

Muotivärien takana on maailmanlaajuinen koneisto, joka ennustaa värien suosiota muun muassa populaarikulttuurin ilmiöistä. Vaikka trendivärit ovatkin globaali ilmiö, kansallisia painotuksiakin löytyy.

kulttuuri
Värinäytepaloja laatikossa.
Populaarikulttuurin ohella väreihin vaikuttaa myös maailmanpolitiikka.YLE

Yksi tämän vuoden muotiväreistä on turkoosi. Se pulpahtelee jo esiin siellä täällä - asusteissa, Nokian kännyköissä ja Yleisradion uudessa ilmeessä. Maailman designpääkaupungin Helsingin tunnusympyrä on sekin turkoosi. Valintaan vaikuttivat muun muassa trendiväriennusteet ja kansallisuus.

- Sinisen sävyt ovat Helsingin ja Suomen väreinä käytössä, mutta me haluttiin siihen joku nuorekkaampi sävy, sanoo luova johtaja Teemu Suviala Kokoro & Moi Oy:stä - yrityksestä, joka on suunnittellut desingpääkaupungin värimaailman.

Värit ovat maailmanlaajuinen bisnes ja ne vaikuttavat ostopäätöksiin.

- Nämä isot väritoimijat, jotka julkistavat tulevia värikarttoja, niillä on vaikutus suunnittelijoihin ja yrityksiin, jotka sitten suunnittelevat vaikkapa autojen tulevia värejä. Niistä tulee lumipalloefektejä, ja niitä samoja värejä alkaa nähdä monessa eri paikassa.

Muotiväreihin vaikuttavat populaarikulttuuri ja politiikka

Värien ennustaminen on osa trenditutkimusta.

- Kierrellään, katsellaan ja kootaan asioita yhteen. Mitä näkyy kadulla, minkälaisista asioista ihmiset ovat kiinnostuneita, minkälaisia elokuvia käydään katsomassa, mitä musiikkia kuunnellaan, luettelee kansainvälisen ei-kaupallisen Intercolor-värikomitean Suomen osaston puheenjohtaja Tuija-Maija Piironen.

Populaarikulttuurin ohella väreihin vaikuttaa maailmanpolitiikka, sanoo Piironen. Tsunamin jälkeisen Japanin ennuste maan trendiväreiksi ovat punainen ja valkoinen, sikäläisen kulttuurin rakkauden värit.

- Levoton tilanne tällä hetkellä todennäköisesti nostaa maanläheisiä sävyjä, sellaisia turvallisia sävyjä, ruskean ja harmaan sävyjä.

Lähteet: YLE Uutiset / Satu-Lotta Peltola