1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Spotifystä ei ole vielä radion haastajaksi

Radionkuuntelu pitää edelleen hyvin pintansa suomalaisten mediakulutuksessa. Tutkimusyritys Finnpanelin Kansallisen radiotutkimuksen mukaan radio tavoitti viime vuonna viikossa 95 prosenttia suomalaisista. Radionkuuntelu on vähentynyt 90-luvulta vain vähän.

Kotimaan uutiset
Vanha radio
Anna Sirén / Yle

Radio kuuluu yhä kiinteästi suomalaisten arkeen, vaikka tarjolla on jatkuvasti enemmän sekä uutta että vanhaa mediaa.

- Vaikka koko ajan tulee muita houkuttelevia tapoja käyttää vapaa-aikaa ja myös työaikaa, niin silti radion tavoittavuus ja kuunteluaika pysyvät vakaana, sanoo Finnpanelin asiakkuuspäällikkö Mervi Raulos.

Suomalaiset kuuntelevat radiota keskimäärin yli kolme tuntia päivässä. Lähes puolet kuuntelusta tapahtuu kotona. Seuraavaksi eniten radiota kuunnellaan autossa ja työpaikalla. Molempien osuus kuuntelusta on 20 prosenttia.

Radiota kuunnellaan yhä radiosta

Kuunteluun soveltuvista laitteista jyrää yhä perinteinen FM-radio. Netistä radiota kuuntelee viikoittain joka kymmenes suomalainen, kännykästä hieman tätä harvempi.

Finnpanelin tutkimuksessa oli mukana internetissä toimiva musiikkipalvelu Spotify, jonka on enteilty syövän radionkuunteluaikaa. Ainakaan vielä Spotify ei radiota uhkaa. Palvelu tavoittaa viikossa yhdeksän prosenttia suomalaisista. Spotifyn osuus "kokonaiskuuntelusta" on vain kolme prosenttia.

- Radiolla menee tosi hyvin. Kiinnostavaa sisältöä, paljon tarjontaa, monta eri kanavavaihtoehtoa, Raulos luettelee syitä radion suosioon.

FM-radiokanavia suomalaisille on tarjolla asuinpaikasta riippuen noin 20.

YLE Radio Suomi on kuunnelluin

Radionkuuntelijat ovat uskollisia paitsi vastaanottimelle myös suosikkikanavalleen. Kuunnelluin radioasema on edelleen YLE Radio Suomi, joka tavoittaa viikossa yli kaksi miljoonaa suomalaista. Toiseksi suosituin kanava on kaupallinen Radio Nova, jolla on 1,5 miljoonaa kuuntelijaa viikossa.

Radio Suomen suosio perustuu hyvään sisältöön ja paikalliseen läsnäoloon, sanoo Yleisradion radiopäällikkö Marja Keskitalo.

- Me kerromme ihmisille asioista, jotka ovat heitä lähellä. Sitä tehdään koko radion päälähetysaika, prime time, aamuvarhaisesta alkuiltaan, Keskitalo kertoo.

Radio Suomi tavoittaa erityisen juuri ne ikäryhmät, jotka radiota ahkerimmin kuuntelevat, eli yli 45-vuotiaat.

YLE Puheen uudistus närästää

Ylelle haastavin kohderyhmä ovat viime vuosina olleet kolme-neljäkymppiset aikuiset. Yle pyrkii tavoittamaan heitä muun muassa vuodenvaihteessa valtakunnalliseksi muuttuneen YLE Puheen uudistuksella.

Uudistus on herättänyt myös kritiikkiä. Kaikki eivät pidä esimerkiksi siitä, että tapahtumaurheilu siirrettiin Radio Suomesta YLE Puheeseen.

- Urheilu on sisältöä, joka jakaa kuulijoita. Toisaalta sillä on ystävänsä, Marja Keskitalo huomauttaa.

Keskitalon kokemuksen mukaan nyrkkisääntö on, että radioyleisöstä yksi kolmasosa rakastaa urheilua, toinen kolmasosa inhoaa sitä ja kolmas kolmasosa pystyy kuuntelemaan sitä radiosta. Radiopäällikkö lupaa kuunnella arvostelijoita.

- Uskon, että YLE Puhe kehittyy niin, että jo ensi vuonna tähän aikaan siellä on varmasti enemmän vaihtoehtoista kuunneltavaa. Kuuntelemme kritiikkiä hyvin nöyrällä mielellä ja suuntaamme ohjelmistoja toivottuun suuntaan, Keskitalo sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset / Mikko Haapanen

Lue seuraavaksi