Suomalaiset ovat viime vuosina uusineet kotiensa televisiotekniikkaa ahkerasti. Finnpanelin TV-tutkimuksesta selviää, että neljällä viidestä tv-taloudesta on litteä televisio, ja puolella tv-talouksista on teräväpiirtonäytöllä varustettu televisio.
Maksu-tv:n asema vahvistui viime vuonna selvästi. Nyt jo joka kolmas tv-talous tilaa maksullisia kanavia. Maksu-TV-talouksia on viime vuoden aikana tullut yli satatuhatta lisää, ja niitä on nyt lähes 700 000.
Ylen kanavat katsotuimpia
Finnpanelin tutkimuksen mukaan suomalaiset katsovat televisiota lähes 21 tuntia viikossa. Päivää kohden katselua kertyy keskimäärin kolme tuntia. Viikossa TV tavoitti yli yhdeksän kymmenestä suomalaisesta.
Katselua hallitsevat edelleen suuret kotimaiset tv-yhtiöt ja kanavat. Ylen kanavat keräsivät yhteensä 44,4 prosenttia, MTV Oy:n kanavat 30,3 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,0 prosenttia katseluajasta.
Katsotuin kanava oli TV1, joka keräsi yli 23 prosenttia katseluun käytetystä ajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus katselusta oli 21,8 prosenttia.
Linnan juhlat edelleen suosituin
Viime vuoden katsotuin ohjelma oli edellisvuosien tapaan TV1:n Itsenäisyyspäivän vastaanotto, jota seurasi keskimäärin yli 2,3 miljoonaa katsojaa. Myös jääkiekon MM-finaalia Ruotsi–Suomi seurasi TV2:lla yli 2 miljoonaa katsojaa.
Yli miljoonan yleisöihin pääsivät muun muassa MTV3:n Tanssii Tähtien Kanssa, Putous sekä Idols, TV1:n eduskuntavaalien tuloslähetys ja TV2:n Euroviisujen finaalilähetys. Suuria yleisömenestyksiä Nelosella olivat The Voice of Finland ja Talent Suomi, ja Subilla puolestaan Big Brother.
Lähteet: YLE Uutiset