L'Orealin ihovoidemainos kiellettiin Britanniassa

Kosmetiikkayhtiö L'Orealin ihovoidemainos on kielletty Britanniassa. Britannian mainontaa valvovan viranomaisen mukaan aikakauslehtimainos liioitteli ihon ikääntymistä hidastavan tuotteen tehoa harhaanjohtavalla tavalla.

Ulkomaat

Syyskuussa ilmestyneessä kaksisivuisessa Revitalift Repair 10 -voidetta esittelevässä ilmoituksessa oli mustavalkoinen lähikuva Hollywood-tähti Rachel Weiszista. Lisäksi mainoksessa oli listattuna kymmenen ihovoiteen ominaisuutta, mukaan lukien sen ryppyjä vähentävä ominaisuus.

Britannian mainontaa valvova viranomainen sanoi lausunnossaan, että vaikka mainos ei varsinaisesti vääristänyt Weiszin kasvojen ryppyjä, sitä oli muokattu niin paljon, että se sai hänen kasvojensa ihon näyttämään olennaisesti sileämmältä ja tasaisemmalta.

Kun mainoksessa oli lisäksi väitetty, että "iho näyttää sileämmältä ja tasaisemmalta" mainonnanvalvoja päätyi siihen lopputulokseen, että mainoksen kuva liioitteli harhaanjohtavasti tuotteen tehoa.

L'Oreal huomautti vastineessaan, että kosmetiikkayhtiöillä on oikeus esittää tuotteensa parhaalla mahdollisella tavalla. Yhtiö lisäsi, että Weisz oli ammattilaisten meikkaama ja hänet oli kuvattu runsaassa valossa pehmeällä tarkennuksella.

Lähteet: Reuters, AFP