Ihminen kestää kehnosti kylmää

Pakkasessa pärjää parhaiten vireä, pikkuisen pullukka aikuinen, jolla on lyhyet sormet. Kylmän vaivoilta säästymiseen auttavat myös riittävä ravinto, liikkeellä pysyminen ja useat vaatekerrokset. Olennaista on tietää kauanko kylmässä oleilee ja varustautua sen mukaisesti.

Pakkaset
Tyttö makaa lumessa talvivaatteet päällä
Mika Kanerva

Paukkupakkanen ei ole leikin asia. Kuoliaaksi paleltuu joka vuosi Suomessakin kymmeniä ihmisiä. Erityisen vaarallista palelu voi olla heikkokuntoisille vanhuksille, alkoholisteille tai kroonisesti sairaille. Oulun yliopiston professori Simo Näyhä on arvioinut, että kylmän epäsuoriin vaikutuksiin, kuten sydämen tai aivojen toimintahäiriöihin kuolee jopa 3 000 ihmistä vuosittain.

Tavallisia ovat vähemmän vakavat seuraukset; paleltumat ja kuoliot. Kun ihminen palelee, ääreisverenkierto heikkenee ja keho keskittyy suojelemaan sisäelimiä. Siksi varsinkin sormet ja varpaat ovat vaarassa.

Paleltumariski kasvaa jyrkästi, kun pakkasta on yli 22 astetta. Tuuli lisää pakkasen purevuutta radikaalisti, mutta ihmiset harvoin ottavat sitä pukeutumisessaan huomioon. Moni pukeutuu liian kevyesti myös siksi, että aliarvioi ajan, jonka kylmässä oleilee. Kylmäfysiologian asiantuntija Hannu Rintamäki Työterveyslaitokselta tuskailee muodin oikkuja.

- Sosiaaliset paineet vaikuttavat pukeutumiseen ja televisiosta saadaan ihan väärä käsitys siitä miten meidän ilmastossamme kylmästä selvitään. Moni ajattelee vain piipahtavansa jossakin ja selviävänsä kevyemmillä tamineilla, mutta sitten avaimet jäävätkin kotiin tai auto sammuu tien poskeen. Olisi syytä varautua siihen, että oleskelu pakkasessa voi venyä.

Vaikka pakkanen ei olisi kova, voi pitkäkestoinen altistuminen kylmälle aiheuttaa vammoja. Jos vaikkapa jalat ovat yhtäjaksoisesti kylmät kolme vuorokautta, on kuolion todennäköisyys suuri.

Ruokaa, juomaa ja lyhyet raajat

Lyhyet sormet ja varpaat ovat avuksi pakkasessa, sillä pitkät ulokkeet jäähtyvät nopeammin. Lievästä ylipainostakin on apua, sillä ihonalainen rasva lämmittää. Tärkeää on syödä hyvin, sillä kylmässä energiaa kuluu paljon. Kasvojen rasvaaminen, mihin ammoin uskottiin, voi sen sijaan pahentaa paleltumista. Jos voiteessa on vettä, se jäätyy, jos ei, voide luo harhan siitä, että iho on suojassa.

Jos aikoo olla pitkään pakkasessa, pitää muistaa myös juoda tarpeeksi. Kylmässä janontunne katoaa helposti ja kuivuminen lisää paleltumisen riskiä. Kerroksittainen, lämmin pukeutuminen ja erityisesti pään, käsien ja jalkojen suojaaminen ovat olennaisia pakkasessa pärjäämiselle.

Liike pitää lämpimänä

Paraskaan varustautuminen ei kuitenkaan riitä, kun mittarissa on yli 20 miinusastetta, painottaa Rintamäki. Liike ylläpitää lämpöä, eikä paikalleen saa jäädä. Jos pakkasta on paljon, ei raskasta liikuntaa tai kovaa työtä pitäisi tehdä lainkaan. Kylmä lisää kuormitusta, virheitä ja onnettomuuksien todennäköisyyttä. Myös terveen ihmisen hengitys voi alkaa vinkua, koska keuhkot joutuvat koville.

Erityisen haavoittuvia kylmälle ovat ihmiset, jotka joutuvat olemaan suojaa vailla pitkään. Erityisesti asunnottomat saavat paljon paleltumisvammoja ja kärsivät hypotermiasta, koska liikkeellä ei jaksa olla koko ajan. Pitkä oleilu kylmässä saa mielialan ja henkisen suorituskyvyn laskemaan.

- Kun on kylmässä pitkään, ei jaksa enää liikkua ja kylmyys leviää kehoon. Jos kehon lämpötila laskee alle 35 asteen, seuraa hypotermia, josta seuraa lamaantuminen ja liikkumattomuus. Silloin ihminen jäähtyy todella nopeasti.

Lähteet: YLE Uutiset / Sanna Cortés