1. yle.fi
  2. Uutiset

Euroopan lentoliikenteen kriisi tuntuu Suomessakin

Alkuvuosi on ollut synkkää aikaa Euroopan lentoyhtiöille, sillä peräti neljä yhtiötä on lopettanut toimintansa. Lentoyhtiöiden rajut säästökuurit karsivat lentoja myös Suomesta.

talous
Spanairin koneita  El Pratin lentokentällä Barcelonassa.
Spanairin koneita El Pratin lentokentällä Barcelonassa tammikuun loppupuolella.Alberto Estevez / EPA

Unkarilainen Malev kertoo perjantaina, onko yhtiö löytänyt rahoitusta toiminnalleen. Malevilla on velkaa 60 miljardia forinttia eli noin 218 miljoonan euroa. Yhtiötä on kaupiteltu kiinalaiselle Hainan Airlinesille, mutta ostotarjouksesta ei ole takeita.

Unkarin valtion mahdollisuudet tukea maansa lentoyhtiötä ovat käytännössä olemattomat, sillä Euroopan komissio totesi hiljattain Malevin saaneen laitonta valtionlainaa yli 280 miljoonaa euroa.

- Toisaalta kyse on kansallisesta ylpeydestä ja jokainen maa haluaa oman lentoyhtiönsä näkyvän ilmassa. Mutta mitä Malev tarjoaa sellaista, mitä naapurimaiden yhtiöt eivät tarjoaisi, pohtii johtaja David Huttners ilmailuun erikoistuneesta konsulttiyhtiöstä Nyras Capitalista.

Kyse on Euroopan lentoliikenteen ylikapasiteetin purkamisesta.

Lentoyhtiöiden konkurssisuma tammikuussa

Alkuvuosi on ollut lentoyhtiöille vaikeaa aikaa, kun matkailussa on meneillään vuoden hiljaisin kausi ja moni yhtiö haalii asiakkaita koneisiinsa hinnalla millä hyvänsä. Peräti neljä yhtiötä on joutunut lopettamaan lentonsa.

Pitkään tappiota tehneen Spanairin konkurssi tammikuun lopulla jätti työttämäksi noin 2000 henkilöä. Yhtiön käteisvarat loppuivat, kun Katalonian aluehallinto ilmoitti, ettei se jatka Spanairin tukemista ja neuvottelut Qatar Airwaysin kanssa päättyivät tuloksettomana.

Muut konkurssiin ajatuneet yhtiöt ovat pienempiä yksityisiä lentoyhtiötä. Esimerkiksi Tsekissä toiminut CCA Czech Connect kuljetti vuonna 2011 noin 108 000 matkustajaa. Yhtiö lensi Venäjälle Moskovaan ja Pietariin, mutta se ei kyennyt saamaan toimintaansa kannattaaksi reiteillä, joita hallitsevat Aeroflot ja Czech Airlines.

Air Alpsin on yksityinen itävaltalainen alueellinen lentoyhtiö, jonka lennot päättyivät perjantaina, 13. tammikuuta. Yhtiö pyrkii kuitenkin aloittamaan uudelleen toimintansa Bolzanon ja Rooman välisellä reitillä.

Euroopan lentokriisi tuntuu Suomessakin

Hallitusten kyky ja halu pönkittää kansallisia lentoyhtiöitä on olennaisesti heikompi, kuin edellisen kriisin aikaan.

Uusia rahoittajia etsivät muun muassa portugalilainen TAP, puolalainen LOT, irlantilainen Aer Lingus ja tsekkilainen CSA, joka lopettaa Suomen lentonsa osana yhtiön rajua säästökuuria.

Suomen reiteiltä ovat vetäytyneet tai vetäytyvät muun muassa tanskalainen Sun-Air, Austrian Airlines, Spanair, Brussels Airlines ja CSA Czech Airlines.

Halpalentoyhtiöt etsivät uusia reittejä

Euroopan ilmailun kriisi merkitsee vahvojen halpalentoyhtiöiden, kuten easyJetin, Ryanairin ja Norwegianin markkinaosuuden kasvua.

- Näillä yhtiöillä ei ole kotikenttää, jonka kautta niiden pitäisi kuljettaa matkustajat, vaan ne voivat hyvin lyhyellä varoitusajalla siirrellä koneitaan sinne mistä saavat parhaimman tuoton, sanoo johtaja David Huttners.

Samalla se merkitsee, että lentoreitin elinaika voi jäädä muutamaan kuukauteen. Tästä esimerkkinä ovat Flyben lennot Tallinnasta Tampereelle, Turkuun, Vaasan ja Ouluun.

Lähteet: YLE Etelä-Karjala / Jari Tanskanen

Lue seuraavaksi