Koiranomistajat suuttuivat McDonald'sin mainoksesta

Hampurilaisjätti McDonald's on pyytänyt anteeksi mainosta, jolla se suututti pitbullterrierien omistajat ja ystävät. Kansas Cityssä Yhdysvalloissa esitetyssä radiomainoksessa sanottiin, että yhtiön uuden kanahampurilaisen syöminen on vaarattomampaa kuin irrallaan kuljeskelevan pitbullin silittely. Uutinen herätti rajun vastakampanjan sosiaalisessa mediassa.

Hampurilaisen puraisemiseen viittaavalla tuotenimellä leikitelleessä mainoksessa mainittiin vaarallisina tekoina pitbullin silittämisen lisäksi pään ajeleminen kaljuksi, poikalapsen nimeäminen Sueksi (Johnny Cashin hitin mukaan) tai Facebook-salasanan antaminen kavereille.

Sue-nimiset pojat tai klanipäät eivät radiomainoksesta tuohtuneet, mutta pitbullterriereistä pitävien palaute Facebookissa ja Twitter-viesteissä oli niin kovaa, että McDonald's veti mainoksen ilmoilta jo parin päivän kuluttua. Arvostelijoiden mukaan oli typerää leikitellä hysterialla, jota pitbulleja vastaan on lietsottu.

McDonald'sin johdon mukaan Kansas Cityn haarakonttori oli tehnyt erehdyksen, jota yhtiö pyysi anteeksi. Monille Facebook-vetoomukseen osallistuneille anteeksipyyntö ei kuitenkaan riitä. He vaativat yhtiöltä myös lahjoitusta pitbulljärjestölle ja jonkin hampurilaistuotteen mainostamista nimenomaan bitpullilla.

Pitbullterrierillä on kahtalainen maine. Rotumääritelmänsä mukaan se on älykäs, uskollinen ja sitkeä. Aggressiivisimpia pitbulleja on kuitenkin jalostettu ja opetettu myös tappelukoiriksi, ja pahimmillaan ne ovat raadelleet ihmisiä hengiltä. Yhdysvalloissa on paljon kaupunkeja ja alueita, joissa rotu on kielletty kokonaan.