SAS siirtää Suomen-lentonsa Blue1:n hoidettavaksi

Pohjoismainen lentoyhtiö SAS lopettaa lennot Suomeen. Yhtiön lennot päättyvät helmikuun lopussa, jolloin ne siirtyvät samaan ryhmään kuuluvan Blue1:n hoidettavaksi. SAS on lentänyt Helsingistä Tukholmaan ja Kööpenhaminaan.

Kotimaa

Suomeen lentävien yhtiöiden määrä harvenee sellaisella vauhdilla, ettei vastaavaa ole tapahtunut vuosikymmeniin. Viime viikkoina lentonsa ovat lopettaneet Spanair ja Malev, maaliskuussa loppuvat tshekkiläisen CSA:n lennot, ja jo parin viikon kuluttua Suomen karistaa Pohjoismainen lentoyhtiö SAS. Yhtiön lennot tosin eivät lopu, vaan SAS siirtää Tukholman ja Kööpenhaminan reitit tytäryhtiö Blue1:n hoidettavaksi.

- Avaamme tänä keväänä seitsemän kahdeksan uutta reittiä Suomesta Kööpenhaminaan ja Tukholmaan. Jotta saisimme täydet tehot irti, on parempi, että Blue1 ottaa koko Suomen-liikenteen hoitaakseen, sanoo yhtiön viestintäjohtaja Tom Christides.

Suomen-reiteistä luopumalla SAS tavoittelee säästöjä. Halpalentoyhtiöiden tuoma kilpailu ja lentäminen emoyhtiön vanhoilla suihkukoneilla ovat yhtälö, jossa tulosta ei synny. Reittien siirtäminen Blue1:een vähentää kapasiteettia, mutta uudemman kaluston myötä paikkakustannukset alenevat.

- Koko ala on murroksessa, ei yksikään lentoyhtiö pärjää tällä hetkellä. Hinnat ovat kilpailun takia laskeneet rajusti. Markkinoiden arvo on Suomessa laskenut noin 40 prosenttia, kapasiteettia on tullut lisää, polttoaineen hinta nousee koko ajan. Tuleen ei voi jäädä makamaan, tämä on tapa reagoida markkinatilanteeseen, Christides sanoo.

Suomen-reittien uusjako on osa SAS:n aloittamaa toimintatapauudistusta, jossa yhtiö leikkaa menoja vuosittain viidellä prosentilla. Pari viikkoa sitten SAS ilmoitti vähentävänsä 300 työntekijää hallinnosta.

Lähteet: YLE Uutiset / Jari Tanskanen