1. yle.fi
  2. Uutiset

Suuret tie- ja rautatiehankkeet uhkaavat maailmankuulua luonnonsuojelualuetta

Liikenne ja salametsästys uhkaavat tutkijoiden mukaan tuhota mittaamattoman arvokkaan Serengetin kansallispuiston Tansaniassa. Kiinalaiset haluavat pirstoa ainutlaatuisen savannialueen rautatiellään, jota pitkin Afrikan rikkaudet kuljetettaisiin vientisatamiin.

luonto
Yli miljoona gnuta vaeltaa vuosittain Serengetistä Masai Maraan ja takaisin. Nykyisin eläimet joutuvat väistelemään lähinnä safariimatkailijoiden autoja.
Yli miljoona gnuta vaeltaa vuosittain Serengetistä Masai Maraan ja takaisin. Nykyisin eläimet joutuvat väistelemään lähinnä safariimatkailijoiden autoja.Petteri Juuti

Serengetin kansallispuisto Tansaniassa, Itä-Afrikassa on maailman suurin suojeltu savannialue ja yksi maailman tärkeimmistä luonnonsuojelualueista. Yli kahden miljoonan villieläimen vuosittaisesta vaelluksesta ruoan ja juomaveden perässä tunnetuksi tullut alue on nyt kuitenkin vaarassa tuhoutua.

Tansanian hallitus yhdessä Ugandan kanssa suunnittelee Serengetin halki kulkevaa valtatietä, joka katkaisisi eläinten vaellusreitin. Tiehanketta on kuvattu yhdeksi alueen pahimmista uhkista; moottoritie villieläinten ikiaikaisella vaellusreitillä toisi ympäristöjärjestöjen mukaan paljon tuhoa mukanaan.

- Sillä tulisi olemaan ekosysteemille merkittävät vaikutukset. Erityisesti, jos ajattelee vuotuista eläinten muuttoa, jossa yli 2 miljoonaa gnuta, seepraa ja muita lajeja liikkuu Masai Maran ja Serengetin välillä vuosittain. Muuttoliike on erittäin ratkaiseva niiden selviytymisen ja lisääntymisen kannalta. Myös villieläinkuolemat lisääntyisivät kasvaneen liikennöinnin seurauksena, sanoo WWF Suomen ohjelmapäällikkö Sami Tornikoski.

Tornikosken mukaan valtaväylä toisi mukanaan salametsästäjiä. Lisäksi tie voisi tuhota alueen matkailun, jos turistit, jotka saapuvat Tansaniaan katsomaan maailmankuulua villieläinten muuttoa, jäisivät tulematta.

Tiehankkeen kanssa on soudettu ja huovattu edestakaisin. Ympäristöjärjestöjen painostuksen takia Tansanian hallitus on luvannut harkita tielinjaukselle myös eteläistä vaihtoehtoa, joka ei katkaisisi eläinten vaellusreittiä. Hallituksen mukaan 53 kilometrin pituinen tie pysyisi soratienä ja on ensisijaisesti matkailutarpeisiin.

Kiinalaisten rautatie kuljettaisi Afrikan rikkauksia

Viimeisin käänne tapahtui viime viikolla, kun Tansania solmi aiesopimuksen rautatien vetämiseksi Serengetin halki kiinalaisen rakennusyhtiön kanssa. Rata kulkisi Tansanian rannikolta Tangan kaupungista Victoriajärven rannalle, josta junalautta kuljettaisi junan järven yli Ugandaan. Sieltä rautatie taas jatkuisi Ugandan puolella.

Kiinalainen rakennusyhtiö rahoittaa hanketta aluksi ainakin 450 miljoonalla dollarilla. Kiinalla on intressi rakentamiseen, sillä se haluaa vauhdittaa omaa talouskasvuaan Afrikan maaperästä saatavilla raaka-aineilla, kuten öljyllä ja mineraaleilla. Kiina onkin sijoittanut jo miljardeja öljynjalostamoihin, voimaloihin ja kaivoksiin Afrikassa. Ne pitää vain saada jollain konstilla kuljetettua rannikon vientisatamiin Kiinaan vietäviksi.

Afrikka on jo tätä nykyä Kiinan kasvavan talouden luonnonvarojen varasto. Tornikosken mukaan Tansanian rannikolle Tangan kaupunkiin, johon tie johtaisi, pitäisi kuitenkin rakentaa uusi satama, koska Mombasan satama Keniassa ei pysty käsittelemään kasvavaa materiaalivirtaa, joka Keski-Afrikasta olisi rannikolle tulossa.

Tansanian liikenneministeri Omar Nundu on sanonut, että Tansanian hallitus toivoo hankkeen alkavan mahdollisimman pian. Se voisi olla valmis vuonna 2015. Kiinalaisyhtiö Civil Engineering Construction Corporationin (CCEC) asiantuntijoiden on määrä saapua Tansaniaan jo tämän kuun aikana. Käyttökelpoisuustutkimusten on tarkoitus olla valmiit huhtikuuhun mennessä, jonka jälkeen alkaa rautatien rakentaminen.

- Aiempiin kokemuksiin perustuen täytyy sanoa, että tässä täytyy edelleen seurata tilannetta erittäin tarkasti ja nämä kannat voivat muuttua matkan varrella vielä moneen otteeseen. Tämä ei ole tällä selvä vielä missään nimessä, Tornikoski sanoo.

Pian vain luontofilmeillä

WWF:n mukaan tie- ja rautatiehankkeeseen pitäisi puuttua kansainvälisesti. Serengetin kohtelua voi pitää vertauskuvana korvaamattoman perinnön kohtelulle missä tahansa maailmassa.

- Serengeti on pelkästään globaalin biodiversiteetin kannalta tärkeä asia, Tornikoski sanoo.

Jos Tansanian hallituksen ja kiinalaisten suunnitelmia ei saada käännettyä, vaeltavia villieläinlaumoja voi ehkä jatkossa katsella enää vanhoilta luontofilmeiltä.

WWF:n mukaan hankkeista, olkoonkin sitten tie- tai rautatiehankkeita, täytyy tehdä aiempien lisäksi vielä lukuisia ympäristövaikutusten arviointeja. Tornikoski sanoo, että aiemmat muun muassa Maailmanpankin ja Tansanian valtion tekemät tutkimukset eivät ole uskottavia.

Lähteet: YLE Uutiset / Jenni Frilander

Lue seuraavaksi