Fanit ja yritysasiakkaat nappaavat parhaat konserttiliput

Konserttilippuja myydään entistä enemmän fan clubien ja yritysyhteistyön kautta. Artistien fanit ja yritysasiakkaat pääsevät hankkimaan lippunsa konsertteihin ennen varsinaista lipunmyyntiä.

kulttuuri
Madonna-juliste
YLE
Madonna-juliste
Konserttilippuja myydään entistä enemmän faniklubien ja yritysyhteistyön kautta. Artistien fanit ja yritysasiakkaat pääsevät hankkimaan lippunsa konsertteihin ennen varsinaista lipunmyyntiä.

Madonnan ensi kesän konserttilippuja jonotti Helsingin keskustassa aamulla tiistaina vain kourallinen ihmisiä. Toista oli kolme vuotta sitten, kun Madonna oli tulossa Suomeen ensimmäistä kertaa. Silloin lipunmyynnistä syntyi ennennäkemätön kaaos. Tällä kertaa lipunmyynti ruuhkautui vain hetkeksi netissä.

Jani Rahjan ei tarvinnut tiistaina jonottaa ulkona tai edes netissä, sillä hän oli hankkinut lipun konserttiin jo viime viikolla.

- Kun osti faniklubin jäsenyyden, niin sitä kautta pystyi hankkimaan itselleen myös liput. Faniklubin jäsenyys oli 15 euroa, ja minun mielestäni se oli ihan kohtuullinen hinta siitä, että sai hyvät liput.

Yritykset haluavat näkyä

Faniklubien kautta hankitaankin entistä enemmän lippuja konsertteihin vahvistaa Live Nation Finlandin toimitusjohtaja Nina Castrén.

- Näitä erilaisia faniklubeja alkaa olla jo pienemmilläkin artisteilla, ei pelkästään maailmantähdillä. Artisti pyrkii vastaamaan siihen, mitkä ovat kuluttajan näkemykset ja tarpeet asiasta ja hän haluaa tietenkin palvella niitä fanejaan.

Madonnan Helsingin keikalle pystyivät ostamaan lipun etukäteen myös kansainvälisen luottokorttifirman asiakkaat. Konserttijärjestäjien yhteistyö yritysten kanssa onkin lisääntynyt.

- Yritykset ovat nyt heränneet ja tulleet mukaan myös livemusiikki- ja kulttuuritoimintaan ihan eri tavalla, ihan kaikenlaiset yritykset teleoperaattoreista vakuutusyhtiöihin ja pankkialaan. Yritykset haluavat enemmän näkyä eri artistien ja tuotteiden kanssa. Myös artistit suhtautuvat aikaisempaa huomattavasti suopeammin yhteistyösopimuksiin, toimitusjohtaja Nina Castrén sanoo.

Parhaat paikat ennen myyntipäivää

Madonnan Olympiastadionin konsertin 44 000 lipusta faneille ja yritysasiakkaille myytiin etukäteen muutama tuhat lippua. Monet parhaat paikat siis menivät jo ennen varsinaista myyntipäivää. Jani Rahjan mielestä tilanne ei ole kaikille reilu.

- No ei. Kyllä pitäisi olla aika tasajako.

Lähteet: YLE Uutiset / Ville Vedenpää