1. yle.fi
  2. Uutiset

Autosi arvo on kaikkialla sama

Käytettyjen autojen hinnoittelu on kasvava bisnes ja työkalut yhä herkempiä. Keskenään kilpailevat autokaupat ottavat hinta-arvionsa samasta tietokannasta.

Kotimaan uutiset
Mies autokaupassa.
Yle

Suomen markkinoita hallitsevan Grey-Henin tietokanta kattaa 150 000 autoa ja sen kokoamisessa auttavat keskenään kilpailevat autoliikkeet syöttämällä kaikista myymistään autoista pyyntihinnan ja toteutuneen kauppahinnan Grey-Henin ylläpitämään järjestelmään.

- Keräämme tietoja, laskemme ja tuotamme tilastotietoa. Sitä kautta niin kuluttajat kuin autoliikkeetkin saavat tietää, millä hinnalla viime aikoina on jostain autosta käyty kauppaa. Sehän ei tarkoita, että kaikki kävisivät kauppaa sillä hinnalla, Grey-Henin pääanalyytikko Markus Halonen muistuttaa.

Moni kuitenkin uskoo hintojen harmonisoituvan, kun keskenään kilpailevat liikkeet jakavat hintatietojaan ja saavat analyysityökalunsa samasta osoitteesta. Grey-Henin asiakkaina ovat Suomessa kaikki keskeiset merkkiliikkeet.

Kilpailuvirasto käsitteli autojen hinnoittelua vajaat viisi vuotta sitten kuluttajien kanteluiden pohjalta.

- Meille tuli yhteydenottoja, joissa epäiltiin tämän järjestelmän yhdenmukaistavan liikkeiden kilpailukäyttäytymistä. Silloin todettiin, ettei ole syytä epäillä kiellettyä kilpailunrajoitusta ja asian käsittely päätettiin, kertoo Kilpailuviraston tutkimuspäällikkö Mika Hermas.

Päätökseen johti muun muassa se, että käytettyjen autojen hinnoitteluun vaikuttaa moni muukin tekijä.

- On tehtävä ero sen suhteen, että tuleeko tästä järjestelmästä tieto, jonka mukaan kilpailijat yhdenmukaistavat sopimuksen omaisesti käyttäytymistään ja sen välillä, että tekevätkö ne yritykset samansuuntaisia ratkaisuja itsenäisesti, Hermas linjaa.

- Yksi tekijä on myös se, että markkina ei ole keskittynyt. Jos kyse olisi markkinasta, jossa on vain muutama peluri, niin suhtautuisimme tällaiseen tietojenvaihtoon huomattavasti kriittisemmin.

Autokaupassa tietojärjestelmä on joka tapauksessa keskeinen työkalu, sillä muuten arviolta 20 000 eri automallin ja kaikkien erikoisvarusteiden ja lisäominaisuuksien arvottaminen olisi lähes mahdotonta. Tai ainakin hajonta hinnoittelussa kasvaisi. Järjestelmä kun ottaa huomioon myös alueelliset hintavaihtelut.

- Kyllä se meille tärkeä järjestelmä on. Jokainen auto katsotaan sieltä hyvin tarkkaan läpi. Lisävarusteet, seisonta-ajat ja muut. Se fakta, mitä siellä on, niin kyllä se hyvää on tässä meidän hommassa, sanoo Vehon Olarin myymälän vaihtoautopäällikkö Jarkko Björn.

Grey-Hen fuusioitui viime vuonna EurotaxGlass's -nimisen alan suurpelurin kanssa, joten jatkossa espoolaisyrityksen hinnoittelupalvelu leviää yli 30 maahan. Jo nyt sen käytettyjen autojen hintaindeksi on osa Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiä.

Lähteet: Yle Uutiset / Markus Tiittula

Lue seuraavaksi