Syynä on Snellmanin toiminnan laajeneminen, lihatalo ottaa pian käyttöön uuden teurastamon. Kaupalla teurastamo varmistaa väylän sivutuotteidensa jalostukseen. Aiemminkin osa sivutuotteista on mennyt eläinruokatehtaalle, mutta myös turkiseläinten ruuaksi.
Snellmanin toimitusjohtajan Martti Vähäkankaan mukaan nyt yhä suurempi osa voidaan jalostaa eläinruuaksi.
- Aiemminkin sivutuotteita on mennyt tälle samalle tehtaalle, mutta aikaisempina vuosina hyvin paljon turkistarhaukseen. Nyt on myös vientiin mennyt monia sellaisia sivutuotteita, joita me voimme nyt hyödyntää eläinruokana.
Eläinruokateollisuus kasvanut voimakkaasti
Teurastamon yksi sivutuote, naudan mahalaukku pakataan ja pakastetaan koiranruuaksi Muschin laitoksella Pedersöressä. Työntekijöitä yrityksessä on nyt parikymmentä. Vuonna 2004 perustetun yrityksen liikevaihto on kasvanut neljänneksen joka vuosi, viime vuonna se oli kolme miljoonaa euroa ja tänä vuonna yritys arvioi sen nousevan neljään miljoonaan euroon. Merkittävä 540 neliön laajennus saadan käyttöön huhtikuussa. Raaka-aine on saatu pääosin Snellmanilta, josta tuli myös eläinruokatehtaan pääomistaja viime kesänä.
- Kyllä se oli siinä mielessä tärkeä, että se auttaa meidät investoimaan, ja uskallamme investoida rohkeasti, sanoo Muschin toimitusjohtaja Magnus Pettersson.
Snellman lisää teurastusta ja ottaa itsekin ison laajennuksen pian käyttöön. Nyt sillä on myös kasvaville sivutuotteilleen tuottava väylä.
- Eläimestä täytyy saada kaikki osat käytettyä. Tällä tavalla me saamme paremman katteen kuin turkistarhauksesta tai biovoimalaitoksesta, sanoo Snellmanin toimitusjohtaja Martti Vähäkangas.
Koiranruuaksi käyvät myös mm. sydän, keuhkot, maksa, munuaiset, sorkat ja siankorvat sekä luu, jota teuraseläimessä on kaksikymmentä prosenttia. Esimerkiksi siankorvia yritys tuottaa peräti 70 000 kappaletta vuodessa.
- Eläinruuassa esimerkiksi meidän käyttämä Barf-ruokinta käyttää luuta myös. Se on iso raaka-ainelähde, joka on muuten vaikeasti hyödynnettävissä, mainitsee Vähäkangas
Barf- eli raakaruoan kova kilpailija on pääosin ulkomainen kuivamuona. Lemmikkien määrän kasvu ja ruokavaihtoehtojen kokeilu näkyvät raakapakasteiden myynnissä. Muschilla on nyt sata jälleenmyyjää ja uusia jälleenmyyjäkyselyjä tulee kymmenen joka kuukausi.
- Raakapakasteiden kanssa näkee tarkemmin, millaiselta se liha näyttää kun sitä syöttää koiralle. Sitä ihmiset nykyään hakevat, sanoo Muschin toimitusjohtaja Magnus Pettersson.
Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa / Helena Mehtälä