Television katselu voi olla vaikeaa

Kuluttajaviraston lakimies Riikka Rosendahl sanoo, että kuluttajalla on nykyään paljon mahdollisuuksia valita mitä katsoo ja miten katsoo. Samalla hän myöntää, että vallitseva tilanne operaattoreiden ja kanavapakettien kanssa on kuluttajalla monimutkainen.

Kuluttajavirasto (Suomi)
Televisiokanavien viritystä.
Kimmo Gustafsson / Yle

Kaapelioperaattoreiden toimet ovat aiheuttaneet ongelmia televisionkatsojille tämän talven aikana.

Esimerkiksi Etelä-Karjalassa Viimeisin häiriö johtui Soneran tekemistä kaapeliverkon huoltotöistä. Useat kaapelitaloudet Imatralla, Lappeenrannassa ja Taipalsaarella joutuivat päivittämään digiboksinsa tai -televisionsa kanavat uudelleen. Kaikilla kaapelitalouksilla ei vieläkään ole toimivaa laitetta, jolla televisio-ohjelmat näkyisivät.

Kuluttajaviraston lakimies Riikka Rosendahl sanoo, että vallitseva tilanne operaattoreiden ja kanavapakettien kanssa on kuluttajalla monimutkainen.

- Palvelut ovat monesti maksullisia ja kanavia on hankittava paketteina. Television lisäksi tulee kotona olla digiboksi ja mahdollisesti myös kortinlukija.

Kokonaisuuden ymmärtäminen on monelle kuluttajalle vaikeaa ja tämä onkin lisännyt yhteydenottojen määrää.

- Viestintäpalveluista tulee paljon yhteydenottoja ja maksu-tv:n osuus näissä on kasvussa. Asia on otettu esiin viestintäministeriön kanssa, sanoo Kuluttajaviraston lakimies Riikka Rosendahl.

Myös laitteet vanhenevat

Oman television pimentyessä suosittaa Riikka Rosendahl ensin tarkistamaan omat laitteet ja sen jälkeen ottamaan yhteyttä maksullisia kanavia tarjoavaan operaattoriin. Tilanne voi Rosendahlin mukaan olla valitettavasti myös sellainen, että omat laitteet ovat teknisesti vanhentuneet.

- Laitteiden myyjien on kerrottava ostajalle tiedossa olevista uudistuksista, valitettavasti myyjien ammattitaito vaihtelee suuresti, toteaa Rosendahl.

Soneran myymälään tuodut digiboksit saatiin elvytettyä

Useimmat Soneran kaapelitv-asiakkaat ovat Etelä-Karjalassa selviytyneet yhtiön tekemistä kanavanippujen järjestelyistä pelkällä vaivannäöllä. Kovassa käytössä on ovat olleet sukulaiset, ystävät ja naapuriapu.

Soneran Lappeenrannan myymälästä kerrotaan, että lähes jokainen sinne viritettäväksi kiikutettu digiboksi on saatu toimimaan eikä uuden laitteen hankintaan tarvitse ryhtyä.

Viime torstaista lähtien myymälässä vieraili jonoiksi asti harmistuneita asiakkaita. Nurkkiin kertyi kasapäin digibokseja, joista joidenkin kanssa asiantuntijoilta meni jopa päiviä, ennen kuin sovitin voitiin luovuttaa takaisin omistajalle.

Lähteet: YLE Etelä-Karjala