1. yle.fi
  2. Uutiset

Automaattimetro jäi torsoksi – vuosien vääntö ei auttanut

HKL luopui perjantaina metron täydellisestä automatisoinnista. Puoliautomaattiseen ratkaisuun päädyttiin pitkällisen testauksen ja neuvottelun päätteeksi. YLE Helsinki on seurannut metron vaiheita aina vuodesta 2006, jolloin päätös automatisoinnista tehtiin.

Kotimaan uutiset
Metro asemalla.
Jukka Koski / Yle

Metron automatisoimista pidettiin heti alussa suurena haasteena. HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta kuitenkin uskoi sen mahdollisuuksiin.

- Erityisen vaikeaa oli se, miten vanhat junat automatisoidaan. Luotimme siihen, että se onnistuu, mutta ajan kuluessa vastaan tuli niin paljon vaikeuksia, että on haettava muita vaihtoehtoja. Puoliautomaattiratkaisu on nyt se vaihtoehto ja sen eteneminen selviää maaliskuun lopussa.

Tähän pisteeseen kuljettin monen vaiheen kautta kuuden vuoden aikana

Tammikuu 2012 Täysautomaattiselle metrolle heitetään lopulliset hyvästit

Kuljettajat jäävät juniin, vaikka metrot kulkevatkin jatkossa automatisoituina. Laituriovia ei tarvita.

Joulukuu 2011 Puoliautomaattista ratkaisua väläytellään tosissaan

Helsinki ja Siemens neuvottelevat vakavissaan mallista, jossa kuljettaja valvoisi automaattisesti liikkuvan junan kulkua. HKL:n mukaan kriittinen takaraja ratkaisun löytymiselle on alkuvuosi.

Siemens esittelee osaamistaan ja aikaisempia automatisointiratkaisujaan Pariisin metrossa.

Marraskuu 2011 Neuvottelut Siemensin kanssa jumittavat pahasti

Osapuolet hakevat vaihtoehtoja, joilla automaattimetro voidaan toteuttaa joko alkuperäisen suunnitelman mukaisesti tai teknisiltä ominaisuuksiltaan suunniteltua suppeampana.

Lokakuu 2011 Usko automaattimetron toteutumiseen alkaa horjua

Automaattimetro on aikataulustaan myöhässä useita kuukausia vanhojen junien automatisoinnissa ilmenneiden ongelmien vuoksi. Päättäjien usko alkaa loppua.

Automaattimetron toteutusta kuvaillaan ydinvoimalan rakentamisen veroiseksi urakaksi.

Elokuu 2011 Vanhojen junien ja laituriovien yhteensovittamisessa ilmenee suuria ongelmia

HKL ja ovitekniikan toimittava Siemens eivät ole vieläkään kyenneet selvittämään sitä, miten laituriovien ja junan väliin jäävä rako olisi tarpeeksi pieni, ettei matkustaja voi luiskahtaa sinne.

Marraskuu 2010 Laituriovien asentaminen Vuosaaren metroasemalle alkaa

Uudet ovet piti ottaa käyttöön jo aikaisemmin, mutta asennus viivästyi, kun ovien muotoilua piti turvallisuussyistä muuttaa.

Syyskuu 2010 Turvalaitteiden asennukset sulkevat koko metroliikenteen

HKL testaa laituriovia Vuosaaren asemalla. Talvinen sää saattaa tuoda ongelmia.

Joulukuu 2008 HKL ja Siemens solmivat sopimuksen metron automatisoinnista

Odotukset automatisoinnille ovat suuret.

Toukokuu 2006 Helsingin metron automatisoinnista päätetään kaupunginvaltuustossa

Lähteet: YLE Helsinki

Lue seuraavaksi