1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuljetustuki

Yrittäjät tyrmäävät kuljetustuen leikkaukset

Itä- ja pohjoissuomalaiset yrittäjät ovat tyrmistyneitä hallituksen tekemästä kuljetustuen leikkauksesta. Alueellista kuljetustukea leikataan 60 prosentilla, jotta tukeen varatut rahat eivät loppuisi kesken.

kuljetustuki
Rekka-auto lähdössä tehtaan pihalta betonipalkkilastissa
YLE

Yksi alueellista kuljetustukea saavista yrityksistä on Betonimestarit Oy, jonka tehtaalla Iisalmessa syntyy vuodessa 70 000 tonnia betonielementtejä. Tehtaassa on 80 työntekijää, joista 10 on tällä hetkellä lomautettuna.

Lisää lomautuksia on tulossa, kun vuoden alusta alueelliseen kuljetustukeen kohdistuva leikkaus alkaa purra.

- Edestakaisen rahdin kulut ovat noin puolet Iisalmen tehtaan työpalkoista, kertoo Betonimestarit Oy:n hallituksen puheenjohtaja, teollisuusneuvos Seppo Saarelainen.

Hänen mukaansa palkkoja pitäisikin puolittaa, jos Iisalmessa haluttaisiin päästä samalle viivalle Etelä-Suomessa sijaitsevien kilpailevien tuotantolaitosten kanssa.

- Siihen minä en halua mennä.

Tukea jo lähes 40 vuoden ajan

Kuljetustukea on Suomessa maksettu harvaan asuttujen alueiden pienille ja keskisuurille yrityksille jo lähes 40 vuoden ajan.

Tukea voidaan myöntää pk-yrityksille, joiden tuotteita valmistetaan Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon maakunnissa sekä entisen Ullavan kunnan alueella.

Kuljetustukea on viime vuosina myönnetty eniten Pohjois-Pohjanmaalla, jossa esimerkiksi vuonna 2010 maksettiin maakunnan yrityksille tukea yhteensä 2,8 miljoonaa euroa.

Kuljetustuen ideana on vähentää pitkistä matkoista aiheutuvia rautatie- ja autokuljetuskustannuksia. Tuki on kuljetusmatkan pituudesta riippuen 2,8 - 11,6 prosenttia kustannuksista. Vähimmäismatka on 266 kilometriä, ja korkeimman tukiprosentin voi saada yli 1001 kilometriä pitkästä kuljetusmatkasta.

Tukiprosentteja on vuoden 2012 alusta lukien leikattu 60 prosentilla aiemmasta, jotta vuosille 2012 - 2013 kuljetustukeen varatut yhteensä 10 miljoonaa euroa eivät loppuisi kesken. Esimerkiksi 501 kilometrin kuljetusmatkassa tuki putoaa 18:sta 7,2:een prosenttiin.

Yrittäjät tyrmistyneitä

Hallitus päätti kuljetustuen leikkauksesta juuri joulun alla, mikä yllätti itä- ja pohjoissuomalaiset yrittäjät. Savon Yrittäjien puheenjohtajan Sirpa Alho-Törrösen mukaan yrittäjät eivät osanneet varautua tilanteen muuttumiseen.

- Kuljetustukien leikkaus tuli sellaisella aikataululla, että yrittäjät olivat jo ehtineet tehdä tarjoukset sillä oletuksella, että tukitaso on entisenlainen.

Kuljetustukipäätöksiä Pohjois-Savon ELY-keskuksessa tekevä yritysrahoituspäällikkö Timo Karjalainen ymmärtää yrittäjiä.

- Jos yrityksen toiminnan kannattavuus on kiikun kaakun, pienelläkin kuljetustuella on hyvin suuri vaikutus.

Tuotantoa siirtyy etelään

Betonimestareissa ei eletä veitsi kurkulla, mutta tukieuroille olisi myös siellä käyttöä. Yhtiön Iisalmen tehtaalta lähtee 2 300 rekka-autollista betonia vuodessa ja nyt tuotantoa on pakko siirtää Etelä-Suomeen.

- Nastolan tehtaalle on valunut jo 35 työpaikkaa, kun taas Iisalmessa lomautusten määrä tulee lisääntymään, summaa Betonimestareitten hallituksen puheenjohtaja Seppo Saarelainen.

ELY-keskuksen yritysrahoituspäällikkö ei kuitenkaan usko, että kyse olisi varsinaisesti aluepolitiikan romuttamisesta.

- Se on ehkä liian rohkea johtopäätös, mutta kyllähän tämä on pieni askel siihen suuntaan, Karjalainen pohtii.

Savon Yrittäjien puheenjohtaja puolestaan toivoo pelastusta eduskunnasta.

- Alueen kansanedustajien on ehdottomasti nostettava tämä asia esille lisäbudjetissa, että asia saadaan korjattua, vaatii Alho-Törrönen.

Pohjois-Savossa leikkurin leikkuri

Pohjois-Savossa kuljetustukiin liittyy yleisen tukileikkauksen ohella myös toinen leikkuri. Maakunnan asukastiheys on alueen maapinta-alaa kohden näet "liian suuri", joten Pohjois-Savossa tuki maksetaan ns. vähämerkityksellisenä tukena.

Rahassa kyse on siitä, että Pohjois-Savossa toimiva yritys voi saada kuljetustukea kolmen peräkkäisen verovuoden aikana enintään 200 000 euroa.

Seppo Saarelainen ottaa oman perheyhtiönsä vertailukohdaksi Kainuussa toimivan kilpailevan betonialan yrityksen.

- Kun heidän autonsa menee Mikkelin kohdalla kohti Helsinkiä, niin meillä vasta Iisalmessa autoja startataan.

- Asiat on tehty oikein, mutta moraalisesti väärin, tunnustaa yritysrahoituspäällikkö Timo Karjalainen.

Lähteet: Yle Savo / Pekka Niiranen

Lue seuraavaksi