Kykykilpailut ovat väärä esikuva musiikkitunneille

Musiikinopetuksella on kouluissa kasvatustehtävä, eikä sen ole tarkoitus olla pelkästään hauskaa. Idolsin ja The Voice of Finlandin tapaiset kykykisat antavat muusikonammatista nuorille valheellisen kuvan.

Musiikkikoulutus
Tyttö soittaa rumpuja
Mikko Haapanen / YLE

Musiikinopetuksen tulee sisältää niin historiaa, kuin teoriaakin, sillä musiikkitunnit ovat oppitunteja muiden joukossa.

Lahtelaisen pedagogin Seppo Korhosen mukaan musiikinopettajat myötäilevät liikaa oppilaiden toivomuksia ja musiikkiteollisuuden muotivirtauksia.

- Musiikkiakin voi opiskella ja siitä voi tulla läksyjä. Nuoret ovat toki kiinnostuneita musiikista, mutta television kykykilpailut luovat illuusion imagosta ilman taitoja. Sellaisesta voi syntyä vain valemuusikkoja, entinen musiikinopettaja jyrähtää.

Korhosen nastolalainen kollega ei niele kritiikkiä sellaisenaan.

- Nuoret ovat kapinoivia sekä vaativia yläasteella ja lukiossa. Alakoulussa oppilat ottavat mukisematta vastaan sen, mitä opettaja tarjoaa. Kevyt ja pinnallinen musiikkikulttuuri ei näy meillä. Opetamme hyvin vanhanaikaisesti, Erstan koulussa musiikkia opettava Aki Järvelä sanoo.

Musiikin historiaa oppitunneille

Seppo Korhosta huolettaa opetuksen painottuminen liiaksi nykymusiikkiin.

- Esimerkiksi klassinen musiikin historia pitää tuntea, koska sillä on suuri merkitys. Nykymusiikki on liian kapea sektori, ja siinä kehittyminenkin on kyseenalaista.

- Varsinkin viitos- ja kuutosluokilla opetussuunnitelma edellyttää jämerien asioiden käsittelemistä. Siellä on musiikkihistoriaa, tyylisuuntia ja aikakausia, eri kulttuurien musiikkia, instrumetteihin tutustumista. Sisältöä kyllä riittää, vastaa Järvelä.

Opetettavaa on paljon suhteessa käytettävään aikaan, minkä vuoksi opettajan rooli ja ammattitaito korostuvat. Musiikkia opetetaan alakouluissa yhdestä kahteen tuntia viikossa. Seitsemännen luokan jälkeen musiikki on pääasiassa valinnainen aine.

Korhonen kaipaa kouluihin nykyistä pätevämpiä musiikinopettajia – laki kun sallii aineenopettajien opettavan musiikkia jo alaluokilla. Puolestaan Järvelän mielestä opettajan innostuneisuus on koulutustaustaa tärkeämpää.

Lähteet: YLE Lahti / Suvi Turunen