Lukukoira ei moiti pientä lukijaa

Alkanut vuosi tuo mukanaan uudistuksia Kotkan kirjastoihin. Pääkirjastoon on luvassa esimerkiksi lajitteleva palautusautomaatti. Lisäksi kirjastoissa järjestetään erilaisia tapahtumia ja luentoja sekä lukukoiratoimintaa, jossa lapset oppivat lukemalla koirille.

Kotka
Lukukoira auttaa lukemaan
YLE / Anna Huittinen

Lukukoiratoiminnan ajatus on lähtöisin Yhdysvalloista, josta se on levinnyt Eurooppaan.

- Toiminta on tarkoitettu lukemaan opetteleville lapsille tai oppilaille joilla on lukemisvaikeuksia, Kotkan kirjastotoimenjohtaja Katariina Kupiainen kertoo.

Lukukoira tarjoaa lapselle rauhallisen ja turvallisen tilaisuuden lukea. Koira ei korjaa tai moiti, vaikka lukeminen takeltelisikin.

- Tämä on hyväksi havaittu opetusmenetelmä, jota käytetään myös kouluissa, Kupiainen sanoo.

Kuluvan vuoden tulevista tapahtumista kirjastoissa Kupiainen mainitsee lisäksi jatkuvat kirjailijavierailut sekä elokuvaesitykset. Kirjastoissa käynnistyy myös läppärikerhotoiminta, jossa käsitellään erilaisia internetin käyttöön liittyviä teemoja. Helmikuussa on luvassa myös tietoiskujen sarja, joka sisältää aikuisille suunnattua mediakasvatusta.

Automaatit vapauttavat henkilökuntaa neuvontaan

Katariina Kupiainen kertoo, että lainausmäärien pitkään jatkunut lasku alkaa pikkuhiljaa olla selätetty. Lainausmäärien putoaminen on valtakunnallinen ilmiö. Erityisesti musiikkiaineiston lainaus on vähentynyt.

- Lainaus ja kävijäluvut eivät kuitenkaan yksin ole kirjaston toiminnan mittari. Meillä on myös muuta toimintaa kuten tapahtumia ja luentoja, Kupiainen muistuttaa.

Yksi viime vuoden suurimpia muutoksia Kotkan kirjastoille oli Karhuvuoren kirjaston muutto uusiin tiloihin. Kupiaisen mukaan asiakkaita on riittänyt hyvin.

- Kirjasto avattiin uusissa tiloissa syyskuussa ja lainaus on kääntynyt Karhuvuoressa muutaman prosentin nousuun.

Kotkan pääkirjaston toiseen kerrokseen asennetaan lajitteleva palautusautomaatti alkukesästä. Myös lainausautomaatteja on uusittu viime vuoden puolella.

- Tarkoitus ei ole kuitenkaan lopettaa henkilökohtaista palvelua. Automaattien ansiosta henkilökunta pystyy keskittymään enemmän asiakkaiden opastamiseen ja neuvontaan, Kupiainen sanoo.

Lähteet: YLE Kymenlaakso / Pyry Ojala