Kalotin tapahtumat eivät tavoita yleisöä

Pohjoisella alueella järjestetään useita isoja kulttuuritapahtumia ja konsertteja, joille löytyisi potentiaalista yleisöä niin Pohjois-Norjasta, Norrbottenista kuin Lapistakin. Pohjoiskalotin ihmisiä ei kuitenkaan tavoiteta usein puutteellisen markkinoinnin vuoksi.

Teksti-TV Lappi
Logot: Skábmagovat, Pakkasukko ja Ylläs Jazz Blues

Luulajan kulttuuritalon ohjelmapäällikkö Anna Jirstrand on huomannut, että kulttuuritapahtumien mainonta yli rajan on olematonta.

- Pitää paikkansa. Meillä tosin on yhteistyötä Oulun ja Tromssan kanssa. Toivonkin, että tämä synnyttää uudenlaista tietoisuutta eri alueiden orkestereista, kulttuureista ja identiteetistä, Jirstrand sanoo.

Myös ensi viikonloppuna järjestettävän Ylläs Jazz Blues-tapahtuman tuottaja Pirkko Hietaniemi tiedostaa, ettei tieto rajan yli kulje.

- Jonkun verran meille tulee porukkaa esimerkiksi Pajalasta ja kerran kävi bussilastillinen vieraita Vesisaaresta. Silti suurin osa tulee Etelä-Suomesta mökkeilemään ja valmistautumaan kevätsesonkiin, Hietaniemi kertoo.

Markkinoinnin voi hoitaa yhteistyöllä

Pirkko Hietaniemen mukaan Ylläksen tapahtuman mainostaminen rajoittuu lähialueen lehtiin taloudellisista syistä.

- Teemme pienellä budjetilla ja mainostamme vain Lapin lehdissä. Tietysti on jonkin verran nettimainontaa, mutta sekin rajoittaa, kun sivut ovat suomenkieliset.

Luulajan kulttuuritalon ohjelmapäällikkö Anna Jirstrand muistuttaa, että markkinointi yli rajojen ei tarvitse aina rahaa.

- Mielestäni olisi erityisen tärkeää, että alueen kulttuurituottajat tapaisivat mielellään, vaihtaisivat ajatuksia ja kokemuksia ja pyrkisivät kokouksissa löytämään yhteistyömahdollisuuksia, Jirstrand toteaa.

Hietaniemi on samoilla linjoilla, hänen mielestään rajat pitäisi pystyä avaamaan kulttuurituotannossakin.

- Siitä on joskus keskusteltu. Mekään emme hyödynnä tarpeeksi rajan läheisyyttä, Hietaniemi sanoo.

Lähteet: YLE Lappi / Maija-Liisa Juntti