Internetin puhelinluettelobisneksessä mukana hämärämiehiä

Internettiin siirryttyään puhelinluetteloista ja yrityshakupalveluista on muodostunut sekava tietoviidakko. Mukana on myös useita epämääräisiä palvelutarjoajia. Monet yrittäjät ovat ymmällään siitä, mihin luetteloon kannattaa kirjautua.

Teksti-TV Etelä-Karjala

Ennen vanhaan putkimiestä, autokorjaamoa tai tilitoimistoa etsittiin siitä yhdestä massiivisesta puhelinluettelosta. Perinteiset paperiset puhelinluettelot alkavat kuitenkin olla historiaa, vaikka niitäkin yhä painetaan ja jaetaankin.

Tänä päivänä yritysten yhteystiedoista käydään kovaa kilpailua ja internetistä löytyy kymmeniä erilaisia sähköisiä yritysluetteloita.

Yrittäjän voi olla vaikeaa päättää kuinka moniin ja mihin monista sähköisistä luetteloista kannattaa liittyä. Valinnanvaraa on, kertoo Karjalan tili- ja isännöintikeskuksen toimitusjohtaja Minna Kokki.

- Tarjouksia tulee ihan valtavasti. Jostain ihmeen syystä ne saattaa joskus soittaa kaikki samana päivänä niin, että puheluita tulee viisi päivässä ja sitten alkaa jo vähän hermostuttaa.

Mukana myös hämärämiehiä

Kilpailu sähköisten lutteloiden alalla on kovaa ja keinot sen mukaiset. Mukana on myös hämäräperäistä toimintaa, sanoo Fonectan mediatulosyksikön johtaja Pasi Arjaluoto.

- Kun puhutaan sähköisestä maailmasta niin jokainen pystyy vaikka omasta kodistaan käsin rakentamaan tällaisen online -hakemiston ja mukana on hyvin kyseenalaisia toimijoita. Siinä syntyy useasti väärinymmärryksiä ja sitä kautta moni tulee petetyksi.

Minna Kokki vahvistaa palveluntarjoajien toimivan usein hämäävästi. Puhelimessa annetaan ymmärtää, että yrityksellä on jo sopimus kyseisen rekisterin kanssa, vaikka näin ei olisikaan.

- Lähes kaikki aloittavat myyntipuhelun samalla tavalla: "Tarkastamme vain yrityksenne tietoja. Jatketaanko samaan malliin kuin tähänkin asti?"

Hinnasta ei Kokin mukaan puhuta mitään.

- Sitä joutuu kysymään, että anteeksi mistä soitit ja onko tämä maksullinen palvelu. Ja en ole kyllä kertaakaan törmännyt yhteenkään ilmaiseen palveluun.

Liian laajasta tai huonosti suunnitellusta luetteloitumisesta voi syntyä yritykselle huomattavia kuluja.

- Jos yksi listaus maksaa jotain muutaman kympin ja muutaman sadan euron väliltä ja yritys ilmoittaa itsensä useampaan luetteloon voi lasku olla äkkiä tuhansia euroja vuodessa, Kokki huomauttaa.

Lasku pienenee omalla aktiivisuudella

Se, onko luetteloituminen kannattavaa, jää usein yrityksen oman arvion varaan. MInna Kokki ei usko luetteloitumisesta irtoavan suurta hyötyä.

- Koskaan en ole törmänny asiakkaaseen, joka olisi kertonut löytäneensä meidät luetteloiden, paperisten tai sähköisten, kautta. Ja molemmissa olemme olleet mukana.

Jos yritys ei usko asiakkaiden löytävän heitä luetteloista, on heillä käytössään myös vaihtoehtoisia keinoja.

- Kaikkihan nämä luettelofirmat lupaavat, että heillä on paras Google -näkyvyys. Miun mielestä sitä Google-näkyvyyttä voi kyllä parantaa ihan sillä, että kiinnittää huomiota yrityksen omien kotisivujen avainsanoihin ja sitä kautta on löydettävissä, Kokki toteaa.

Tällainen oma-aloitteisuus tekisi yrityshakupalveluista turhia. Luettelopalveluntarjoaja Fonecta ei kuitenkaan näe merkkejä moisesta.

- Kyllä tällä alalla on tulevaisuutta. Se on semmonen 15-20 prosenttia mitä vuotuisesti tällaiset online -hakemistot kasvaa, kertoo Pasi Arjaluoto Fonectalta.

Lähteet: YLE Etelä-Karjala / Sannika Michelsson