Bensa-autosta saa myös kaasuauton

Bensa-auton muuntaminen myös biokaasulla toimivaksi ei ole pitkäkestoinen toimenpide. Joensuussa henkilöauto muunnettiin myös kaasulla toimivaksi autoksi muutamassa päivässä. Muutoskatsastus ei tuottanut ongelmia.

Kotimaa
Kaasusäiliö auton tavaratilassa.
Auton biokaasulaitteiston kaasusäiliö auton takakontissa.YLE / Pekka Sivukari

Muutostöiden jälkeisessä katsastuksessa tarkastettiin lähinnä säiliön oikeaoppinen kiinnitys ja että moottoritilassa sijaitsevat lisälaitteet ovat niin ikään sääntöjen mukaiset.

Pohjois-Karjalan liikennekaasuverkoston kehityshankkeen projektiasiantuntija Ilari Havukainen kertoo, että muutostöissä moottoritilaan asennettiin sylintereiden päälle ruiskunohjausjärjestelmä:

- Tässä tapauksessa, kun on viisi sylinteriä, on myös viisi yksikköä. Lisäksi moottoritilasta löytyy koko järjestelmää ohjaava keskusyksikkö, joka on kytketty auton tietokoneeseen.

- Sylinteriä ohjaavaan yksikköön tulee auton takaosassa sijaitsevasta säiliöstä kaasuputki, joka tuo kaasua konehuoneeseen 200 baarin paineella. Sen jälkeen paineensäädin laskee paineen 1,8:aan baariin, selvittää Havukainen.

Kahta energiaraaka-ainetta käyttävän auton 90-kiloinen kaasusäiliö sijaitsee auton takakontissa. Säiliöön mahtuu 12 kiloa kaasua, mikä vastaa energiamäärältään 21 litraa bensiiniä. Näin ollen viikonloppuna muunnetun Volvo S80 auton toimintasäde on yhdellä kaasutankkauksella 240 km.

Kahta energiaraaka-ainetta käyttävän auton 90-kiloinen kaasusäiliö sijaitsee auton takakontissa. Siihen saa mahtumaan kaasua yli 200 km:n matkaa varten.

Kaksineuvoisen auton muuntaminen bensalta kaasulle käy käden käänteessä, kertoo Ilari Havukainen.

- Auton sisällä, vaihdekepin vieressä, on nappi, jota painamalla moottorin polttoaineen valitaan.

Muutostyö maksaa 2400 eurosta ylöspäin sylintereiden määrästä riippuen. Biokaasun litrahinta puolestaan on vajaat 90 snt.

Pohjois-Karjalan ammattiopiston tiloissa tehdyt muutostyöt teki tuusulalainen MS Oragas -yhtiö.

Kaikki muutokseen liittyvät työt dokumentoitiin ja kuvattiin tarkkaan, jotta biokaasun mahdollisuuksia voidaan markkinoida laajemmallekin joukolle.

Tankkauspaikkoja kaivataan

Pohjois-Karjalan bioliikennekaasuverkoston kehittämishankkeen liikennebiokaasukehittäjä Anu Laakkonen kertoo, että toistaiseksi tankkaukset Pohjois-Karjalassa tehdään siirrettävällä tankkauslaitteistolla.

- Nyt kehitetään ja selvitetään sitä, miten maakunnan oma biokaasutuotanto saadaan tähän käyttöön, sanoo Laakkonen.

Pohjois-Karjalassa on arviolta kuusi biokaasua bensan ohella käyttävää autoa.

Pohjois-Karjalan kaasuhanke on erikoinen siksi, että se on maakunnallinen biokaasuhanke.

Lähteet: YLE Pohjois-Karjala / Pekka Sivukari