Lada-miehelle tuli suru puseroon

Mikkeliläinen Raimo Laitinen pettyi kuultuaan uutisen Lada-autojen maahantuonnin lopettamisesta. - Surulliseksi vetää. Niva on ollut kohtuuhintainen ja toimiva peli, josta ei ole tarvinnut maksaa itseänsä kipeäksi, Laitinen murehtii.

ladat
Raimo Laitisella on menossa viides Lada Niva.
YLE Petri Vironen

Raimo Laitinen on ollut vannoutunut Lada-mies lähes kolmekymmentä vuotta. Ensi-ihastus tapahtui Neuvosto-Eestissä 80-luvun puolivälissä.

- Olttiin siellä metsästämässä ja ihmettelin, kun kaverit ajoivat sillä ihan mihin tahansa.

Alkoi oman Lada-maasturin etsiminen. Sellainen löytyi ja vuosien saatossa neljä lisääkin.

Laitisen silmäteriä ovat olleet nimenomaan maastoautomallit. Nykyinen kaksi vuotta vanha kulkupeli on Laitiselle viides Lada.

- Ensin oli kaksi punaista, sitten vihreä ja valkoinen. Nykyisessä on jo ruiskumoottori ja katalysaattori. Tämä on ensimmäinen, jossa valmistusmaan kohdalla rekisteriotteessa lukee Venäjä eikä Neuvostoliitto.

Raimo Laitisen ja Ladan suhde on vuosien varrella tiivistynyt. Ajoittaiset vastoinkäymiset ovat vain lujittaneet yhteistyötä.

- Kun edellisellä kerralla ajoin katsastukseen, koko aseman henkilökunta tuli ihmettelemään. Eivät olleet aiemmin niin korkeita päästölukemia nähneet.

- Kehottivat hakemaan myrkkyluvat, mutta kävin hakemassa Viipurista uuden virranjakajan ja kaasarin. Auto kävi tuskin tyhjäkäyntiä, mutta päästörajojen alle nipin napin päästiin.

Fiat 124:n tekniikalle rakennettu Lada tuli Suomeen 1971. Automerkin kulta-aikoja elettiin 1970- ja 1980-lukujen taitteessa, jolloin Lada oli Suomen myydyin automerkki 10 000 kappaleen menekillä.

"Menee vaikka kuorittuun puuhun"

Raimo Laitisen Lada-kokemus perustuu ainoastaan maastoautoihin. Luottamussuhde on vahvaa tekoa.

- Auto menee vaikka kuorittuun mäntyyn, kun taiten osaa takaperin ajaa. Ojienkin yli on menty, vaikka vesi on lorissut oven karmista sisään, Laitinen muistelee.

Laitinen kiittelee venäläisvalmisteista autoa lämpimäksi.

- Kerran oli kymmenen senttiä lunta auton päällä ja jätin sen tunniksi käymään. Kun tulin takaisin, maa oli sula isolta alueelta ja orvokit kukkivat auton vieressä. Oli jäänyt ovi raolleen.

Laitinen käyttää maastoautoaan paljon metsästyksen yhteydessä. Yksi Nivoista sai omakätisen maastovärityksen. Valkoisen kulkupelin konepeltiin Laitinen laminoi metsästysseuran alueen kartan.

Laitinen kuuluu myös automerkin kannattajien Lujaa laatua Lada -kerhoon. Siinä on noin 700 jäsentä.

Lähteet: YLE Etelä-Savo