Itäisestä rantaradasta päätös 10 vuoden sisällä

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) ei pidä itäisen rantaradan toteuttamista kiireellisenä. Helsingistä Pietariin kulkevasta radasta halutaan kuitenkin pitää kiinni ja sen tulevat linjauksetkin ovat jo selvillä Uudenmaan maakuntakaavaehdotuksessa.

raiteet
Liikenneministeri Merja Kyllönen puhui rantaratatilaisuudessa Porvoossa. Paikalla oli kuntien edustajia aina Helsingistä Haminaan.YLE

20 vuotta itäisen rantaradan rakentamisen puolesta lobannut toimikunta jatkoi keskiviikkona työtään Porvoossa. Tilaisuudessa vieraillut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) ei kuitenkaan pystynyt lupaamaan pikaista päätöstä asiaan.

- Tämä rantarata-asia on kymmenen vuoden sisällä päätökseen tuleva asia, että puolesta vai vastaan, mutta ei ole tämän eikä seuraavan hallituskauden asia vielä.

Vielä kauemmaksi menee radan varsinainen toteuttaminen, sillä ensin on ratkaistava raidekysymykset Helsingin päässä.

- Tämän ratahankkeen suhteen on tietysti ikävää se, että me olemme 10 vuotta jäljessä raidelikenteen kehittämisen kanssa ja sen takia olisi tärkeintä saada ne kaikkein kipeimmät prosessit liikkeelle eli Helsingin ratapihan kehittäminen ja koko kaukojunaliikenteen kannalta tärkeä liikenteen kehittäminen siinä suhteessa, että saadaan vähennettyä painetta koko tältä Helsingin sisääntuloalueelta. Kun nämä tulenpolttavat hankkeet on saatu toteutettua, niin sitten vasta pääsemme käymään lävitse näitä alueellisesti tärkeitä uusia ratayhteyksiä, Kyllönen toteaa.

Radan lopulliset linjaukset selvillä

Ministeri on kuitenkin tyytyväinen siihen, että itäisen rantaradan mahdollisuutta pidetään yllä Uudenmaan maakuntakaavassa. Lopulliseksi linjaukseksi kaavaan näyttää jäävän Helsingistä lentoaseman, Keravan ja Nikkilän pohjoispuolen kautta Porvooseen ja siitä eteenpäin Loviisan ja Kotkan kautta Pietariin kulkeva vaihtoehto.

- Se on varmasti koko valtakunnan kannalta parempi eli me saamme suoran raideyhteyden lentoasemalle ja se lisää meidän kilpailukykyä aika paljon, uskoo Uudenmaan liiton aluesuunnittelujohtaja Riitta Murto-Laitinen.

Murto-Laitinen pitää myös nimenomaan Keravan kautta Nikkilän pohjoispuolitse kulkevaa rataa Nikkilän eteläpuolitse menevää vaihtoehtoa parempana.

Heli-ratavaraus vielä auki

Toinen vaihtoehto, Helsingistä Tapanilan kautta Porvoon moottoritien viertä kulkeva Heli-ratalinjaus on näillä näkymin kuopattu. Nyt kysymys kuuluu enää pidetäänkö vanhan linjan varaus edelleen maakuntakaavassa vai ei. Kysymys herättää tunteita lähinnä Porvoossa ja Helsingissä.

- Ei ole enää mitään järkeä pitää sitä Heli-varausta, koska se ehkäisee meillä sen alueen kehittämistä tällä hetkellä jos sitä pidetään, sanoo Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).

Porvoolaisittain linjaus on taas erittäin tärkeä, koska lentokentän kautta kulkeva vaihtoehto ei koskaan ole ollut Porvoolle se ykkösvaihtoehto.

- Heli-linjaus olisi säilytettävä edelleenkin, koska jos se sieltä poistetaan, niin sen jälkeen sitä ei enää takaisin saada. Mitään liikenteellisiä perusteita varauksen poistamiselle ei ole ja siitä syystä sitä ei tulisi myöskään tehdä, vastaa Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula.

Vaikka Heli-rata ei enää ole toteutumassa nopeana junayhteytenä, se voisi tulevaisuudessa muuttua taajamajunayhteydeksi. Se kuitenkin vaatisi isoja investointeja ja kilpailisi liikaa Uudenmaan liiton muiden suunnitelmien kanssa.

- Tällä hetkellähän se meidän kaavaehdotuksen valmistelu lähtee siitä, että meillä menee Östersundomin kautta Sipoon Söderkullaan metrovaraus ja siitä tällainen joukkoliikenteen yhteystarve Porvooseen.

Jukka-Pekka Ujula kuitenkin muistuttaa, että se ei ole porvoolaisten kannalta paras ratkaisu.

- Porvoolaisten kannalta se ei ole mikään vaihtoehto eli se ei tule tyydyttämään niitä tarpeita, mitä porvoolaisilla on Helsingin suuntaan eli se on liian hidas.

Lopulliset päätökset varauksista tehdään vuoden lopulla maakuntakaavan hyväksymisen yhteydessä.

Lähteet: YLE Helsinki / Hanna Terävä