Helsinki toivoo kitkarenkaasta ilmanlaadun pelastajaa

Helsinki yrittää edelleen edistää kitkarenkaiden käyttöä. Nasta-tutkimushankkeen ensimmäisiä tuloksia kuullaan vasta kuukauden päästä, mutta jo tänään liikenneasioista päättävät henkilöt pääsevät testaamaan käytännössä kitkarenkaita.

Teksti-TV Helsinki
Lähikuva kitkarenkaasta
Lamelloidussa kitkarenkaassa ei ole lainkaan nastoja tai nastan paikkoja, vaan sen pito perustuu kuviointiin ja kumiseokseen.Laura Holappa / YLE

HelsinkiHelsingissä halutaan vähentää nastarenkaiden käyttöä ilmanlaadun ja katujen ylläpitokustannusten takia. Nastat jauhavat tienpinnasta mikrohiukkasia, jotka ovat erityisen vaarallisia niille ihmisille, joilla on hengityselinsairauksia.

Yhtenä apuan asiaan Helsingissä pohditaan kitkarenkaiden käytön laajentamista. Monilla on kitkarenkaista vahva mielipide, mutta harvalla on niistä kokemusta. Nyt kymmenisen autokoulunopettajaa tutustuttaa muun muassa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtajan Risto Rautavan (kok.) kitkarengasautoilun saloihin.

Kitkarenkaat ovat kehittyneet viime vuosina, sanoo Nasta-tutkimusohjelman varapuheenjohtaja Kari Alppivuori Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista. Renkaista riippumatta ajotapa on se, millä onnettomuudet vältetään, painottaa Alppivuori.

- Kitkarenkaat paranevat koko ajan, eikä ero nastarenkaisiin ole kovin iso ihan normaalissa käytössä. Ajotapakoulutus kuitenkin koskee ihan kaikkia, ajaa sitten kitkarenkailla tai nastarenkailla. Katselin tuossa sitä yhtä isoa ketjukolaria, jossa oli yli 50 autoa, niin ei siellä ollut kuin ehkä kymmenellä kitkarenkaat, kaikilla muilla oli nastarenkaat.

Hankala yhtälö

Alppivuoren mielestä nastarenkaiden käytön vähentäminen on kannatettava tavoite, mutta se on tehtävä hallitusti, jottei liikenneturvallisuus vaarannu. Erityisen huolissaan Alppivuori on niistä tiellä liikkujista, joilla ei ole autoa allaan.

- Lähinnä kevylle liikenteelle ja jalankulkijoille saattaa tulla hankalaksi, jos tulee tämmöistä kiillottumista, mikä tunnetaan hyvin bussipysäkkien kohdalla kun bussien renkaat kiillottaa pysäkkejä. Mehän tunnemme hiekkoitamisen, karhentamisen ja suolauksen, mikään näistä ei ole oikein hyvä. Nastarenkaat karhentavat tietä, jolloin pito aina parempi, joten ei tämä ole helposti ratkaistavissa oleva asia.

Lähteet: YLE Helsinki