Kävelykatu on sulautunut osaksi Tornion keskustaa

Tornion sulana pidettävä kävelykatu on saanut osakseen melkoista keskustelua. Kaupunkilaisissa hämmennystä on aiheuttanut talvisin kadulla oleva lumi- tai jääpeite ja monet ovat arvailleet sulatusjärjestelmän olevan rikki. Myös lumen auraaminen kadulta on ihmetyttänyt kaupunkilaisia.

Teksti-TV Perämeri
Kävelykadulle halutaan tuottaa kaupungin puolesta lisää toimintaa.
Tornion kävelykadulle halutaan tuottaa kaupungin puolesta lisää toimintaa.Yle / Risto Koskinen

Tornion kaupungin teknisen johtajan Markus Kannalan mukaan syy on yksiselitteinen.

- Kovilla pakkasilla järjestelmä menee ”horrokseen” ja kun lunta alkaa satamaan, niin se nostaa tehoja, mutta kyllä se on koko ajan kuitenkin päällä, vakuuttaa Kannala.

Hänen mukaansa kävelykadulta käydään putsaamassa lunta, jotta sulatustehoja ei tarvitsisi nostaa määrättömästi.

- Olemme tehneet näitä myönnytyksiä, jos tulee kova pakkanen tai paljon lunta, koska tämä on kokonaisuuden kannalta järkevämpi vaihtoehto.

Neljän vuoden jälkeen sulana pidettävän kävelykadun hoitamisesta on kertynyt paljon opettavaista kokemusta.

- Järjestelmä on uutta tällä leveysasteella ja siten on saatu arvokasta kokemusta, miten sitä pitäisi hoitaa. Tähän mennessä alkaa olla aika vakiintuneet käytännöt sen suhteen, tuumaa Kannala.

Kävelykadusta on opittu pitämään

Kannalan mukaan Tornion keskustasta puuttui ennen yhteinen julkinen tila, missä voisi tavata ihmisiä. Hänen mukaansa kävelykadun suunnitteluvaiheessa kuultu niin myönteinen kuin kriittinenkin keskustelu kuuluu kehittämiseen.

- Uskon, että katu on hyväksytty ja samalla on nähty sen vahvuus kokoontumispaikkana, joten siinäkin mielessä kävelykatu on saanut paljon positiivista palautetta, Kannala kertoo.

Tornion kaupunki haluaa jatkaa keskustan ja kävelykadun kehittämistä entisestään. Kannalan mukaan haasteena on, millä tavalla toimintaa saataisiin luotua.

- Viime kesältä oivallinen esimerkki on kaupunkijuna Jopparin päätepysäkin tuominen kävelykadulle, joka toi eloa kadulle kummasti. Tämän tyyppistä toimintaa kadulle mahtuisi enemmänkin, että saataisiin ulosmitattua sen maksimaalinen hyöty, sanoo Kannala.

Lähteet: Yle Perämeri / Heidi Hannukainen