Helsinki kaavailee lumiluolaa Töölöön

Helsingin kaupunki ja Helsingin Energia suunnittelevat lumensulatusluolaa Töölöön. Kaupungin tavoitteena on vähentää lumen kippaamista mereen. Energiayhtiö puolestaan etsii käyttöä kaukojäähdytyksen sivutuotteena syntyvälle lämmölle.

Kotimaa
Lumeen peittynyt auto.
YLE

Uspenskin katedraalin alla käy kova kohina. Ilman kaukokylmää kirkon alla oleva tietokonesali muistuttaisi saunaa muutamassa tunnissa. Nyt koneiden tuottamalla lämmöillä aiotaan sulattaa Helsingin lumet.

Helsingin Energia ja rakennusvirasto kaavailevat yhteistä lumensulatusluolaa, jossa kaukokylmän sivutuotteena tuleva lämpö tekisi lumesta vettä.

Tällä hetkellä osasta hukkalämpöä tehdään kaukolämpöä Sörnäisissä sijaitsevassa Katri Valan voimalaitoksessa. Tarve ei kuitenkaan ole kokoaikainen ja siksi energiayhtiö etsii lämmölle muuta hyötykäyttöä, kertoo projektipäällikkö Juha Sipilä Helsingin Energiasta.

- Riippuu aina sähkön hinnasta ja kaukolämmön tarpeesta, että otammeko hukkalämpöä talteen kaukolämmön tuotantoon. Niinä aikoina kun emme tarvitse kaukolämpöä, se voitaisiin käyttää lumen sulattamiseen.

Kaikki keinot käyttöön

Helsinki on taistellut viime talvet etenkin kantakaupungin lumiongelmien kanssa. Lumen kaataminen mereen aiheuttaa roskaamista ja pitkällä aikavälillä siitä on tarkoitus päästä eroon. Kaikki keinot ovat tervetulleita, kun lumen sulattamisesta puhutaan, toimistopäällikkö Ville Alatyppö Helsingin rakennusvirastosta vakuuttaa.

- Käytännössä nykyiset sulatuslaitokset, missä lunta sulatetaan puhdistetun jäteveden avulla, pystyvät käsittelemään noin 300 kuormaa päivässä. Tällaisina talvina lunta pitäisi kuitenkin sulattaa 2000 kuormaa päivässä.

Töölön lumiluola voisi ottaa osan taakasta.

- Me olemme laskeneet, että tällä hetkellä pystyisimme sulattamaan joitakin satoja kuormia sillä lämmöllä mitä emme itse tarvitse, Juha Sipilä Helsingin Energiasta laskeskelee.

Sulatusluolia eri puolille kaupunkia

Helsingin Energialle Töölönlahden pohjoispääty olisi ihanteellinen paikka sulatuslaitokselle siksi, että yhtiön kaukojäähdytysputket risteilevät alueella jo valmiiksi. Myös liikenteellisesti Mannerheimintien ja Helsinginkadun kulmat olisivat helposti saavutettavissa.

Rakennusvirasto pitää Töölöä hyvänä paikkana pohjoista kantakaupunkia silmälläpitäen, mutta eteläkärjen ongelmia sekään ei ratkaise. Ville Alatyppö haaveileekin jo useammasta luolasta.

- Pyrimme pienentämään kuljetusmatkaa eli saamaan pienin resurssein ja tehokkaasti lumen pois kadulta. Jos rakennamme vain yhden paikan, kuljetusmatkat ovat äärimmäisen pitkät. Jos saisimme kaksi, kolme paikkaa eri puolille kaupunkia, matkoja saataisiin radikaalisti lyhennettyä.

Selvitys lumensulatusluolasta valmistuu ensi syksynä. Jos suunnitelmat etenevät ripeästi, voisi sulatusluola olla toiminnassa kolmen, neljän vuoden kuluttua.

Lähteet: Yle Helsinki/ Marika Ahonen