Ay-pomo: Finnairin johto "kuin sika vatukossa"

Finnairin johdon bonukset kertovat tarinaa vastuun pakoilusta ja ahneudesta työpaikkojen kustannuksella, sanoo ammattiliitto Pron teollisuussektorin johtaja. Markku Palokangas nostaa esiin muun muassa sen, että valtion omistajaohjausyksikön johtaja Pekka Timonen istui samalla Finnairin hallituksessa päättämässä miljoonabonuksista.

talous
Finnairin lentokonetta huolletaan lentokentällä.
Finnair on maksanut parillekymmenelle avainhenkilölle vajaan kolmen miljoonan euron erityisbonuksen.Yle

Finnair maksoi parillekymmenelle avainhenkilölle vajaan kolmen miljoonan euron erityisbonuksen. Samaan aikaan lentoemänniltä edellytettiin palkkaleikkauksia. Maksetuista bonuksista kerrottiin vasta viime keskiviikkona.

Valtion omistajaohjausyksikön johtaja Pekka Timonen oli Jyri Häkämiehen (kok.), eli yksiköstä aikanaan vastanneen ministerin suora alainen – ja samaan aikaan päättämässä Finnairin hallituksessa johdon bonuksista. Markku Palokangas epäilee Häkämiestä vastuun pakoilusta Timos-kytköksen takia.

- Hän on Häkämiehen kaveri ja istunut Finnairin hallituksessa vuodesta 2008 asti. Hyvin epäuskottavana pidän, ettei Häkämies olisi tiennyt asiasta (bonusjärjestelystä) mitään, Palokangas sanoo.

Pekka Timonen vakuuttaa toista. Hän ei voinut kertoa bonuspäätöksestä Häkämiehelle tai kenelle muullekaan.

- Yhdellä omistajalla ei ole oikeutta saada yhtiöstä sellaista tietoa, jota ei ole muilla omistajilla, Timonen toteaa.

- Tullessani Häkämiehen alaiseksi en häntä tuntenut. Meillä on ollut sellainen esimies-alais-suhde kuin poliitikolla ja suorana alaisena työskentelevällä virkamiehellä kuuluu ollakin.

"Suomessa kohta enää johto jäljellä"

Markku Palokangas tyrmää valtion omistajapolitiikan laajemminkin.

- Toivoisin, että valtion omistajayksikkö toimisi enemmän kuin äänettömänä yhtiökumppanina. Valtio on hakenut pelkkää osinkotuloa. Näissä yhtiöissä laiminlyödään niiden kehittäminen Suomessa: yhdellä kädellä otetaan raha ulos firmasta ja toisella kädellä työministeriö joutuu hoitamaan työllisyyttä.

Samaa jatkumoa ovat Palokankaan mukaan Stora Enso tehdaslakkautuksineen ja Outokumpu kallistuessaan saksalaisomistukseen. Finnair ei ole niiden tapaan omistajaohjausyksikkö Solidiumin yhtiöitä, mutta silti Palokankaan mukaan tyyppiesimerkki.

- Finnairista Suomessa ei kohta ole kuin toimiva johto ja ympärillä muutama ihminen, kaikki muu pyritään ulkoistamaan, Palokangas ennustaa.

- Ei voi olla, että valtion omistuksessa olevan yhtiön johto saa mennä kuin sika vatukossa. Sitä valvova omistajaohjausyksikkö Solidium ja eduskunta seuraavat katseellaan, kun näitä yhtiöitä ajetaan yksi toisensa jälkeen alas.

Ilmailualan Unioni IAU halusi noin vuosi sitten järjestämällään mielenilmauksella kiinnittää huomiota Finnairin ylimmän johdon palkitsemisjärjestelmien mielekkyyteen. Työtuomioistuin määräsi IAU:lle sakot laittomasta työtaistelusta. Unionin puheenjohtajan Juhani Haapasaaren mukaan päätös oli varmasti juridisesti oikein, "mutta ehkä jostakin näkökulmasta myös tragikoomista".

Taxell: Päätös bonuksista tehtiin hyvin epävarmassa tilanteessa

Päätös erityispalkkioista tehtiin syksyllä 2009 tilanteessa, jolloin Finnairin toimitusjohtaja oli ilmoittanut lähtevänsä ja yrityksen tilanne oli hyvin epävarma, sanoo Finnairin hallituksen puheenjohtaja Christoffer Taxell.

Taxellin mukaan Finnairin silloinen hallitus katsoi tarpeelliseksi turvata yrityksen toimintakyvyn ja toiminnan jatkuvuuden erityispalkkiojärjestelyin.

Palkkion edellytyksenä oli, että järjestelyn piiriin kuuluvat pysyvät yrityksessä helmikuuhun 2011 asti, jolloin palkkiot maksettaisiin.

Taxell sanoo, että erityispalkkiot ovat yrityksissä yleisesti käytetty sitouttamiskeino vaikeissa muutostilanteissa.

Taxell ilmoitti helmikuun alussa, ettei ole käytössä, kun Finnairin yhtiökokous valitsee jäsenet seuraavalle kaudelle.

Lähteet: Yle Uutiset