Kony 2012-ilmiö rakennettiin taitavasti

Netti-ilmiöksi noussut sissijohtaja Joseph Konyn vastainen video on kerännyt yli 70 miljoonaa katselukertaa YouTubessa. Kony 2012-ilmiö ei tapahtunut yhdessä yössä. Kyseessä on tutkijan mukaan pitkäjänteisesti rakennetun kampanjan voimannäyttö.

kulttuuri
Danah Boyd luennoimassa SXSW-tapahtumassa Austinissa.
Danah Boyd luennoimassa SXSW-tapahtumassa Austinissa.Yle

Tutkija Danah Boyd viittasi Invisible Children -järjestön aikaansaamaan mediakohuun esimerkkinä verkostojen rakentamisen mahdista luennossaan interaktiivisen median SXSW-konferenssissa Austinissa Teksasissa lauantaina. Boyd luennoi huomiotalouden toimintamalleista ja käytti viraali-ilmiöksi noussutta dokumenttielokuvaa esimerkkinä.

Boyd kertoi, että Invisible Children -järjestö on käyttänyt vuosia verkostojen rakentamiseen ja kiertänyt esittämässä elokuvaa ja tapaamassa ihmisiä julkkiksista koululaisiin. Nyt nämä koululaiset ovat college-opiskelijoita.

Kun järjestö julkaisi dokumentin YouTubessa, se samalla viestitti kaikille luomilleen verkostoille kehotuksen jakaa linkkiä ja levittää sanaa.

Boydin mukaan tämä oli erinomainen taktiikka synnyttää ilmiö. Mikroblogi Twitterin algoritmi reagoi siihen, että eri puolilta, näennäisesti toisistaan riippumattomista suunnista, tuli sama viesti. Siksi se nousi hetkessä puhutuimpien aiheiden "trending topics" kärkilistalle.

Invisible Children -järjestön johtokaksikko esiintyi lauantai-iltana CNN-kanavalla vastaten järjestöä kohtaan esitettyihin syytöksiin, kuten, miksi sen keräämistä varoista vain kolmannes menee käytännön kenttätyöhön kohteessa.

Järjestön johtaja, dokumenttifilmin kertojanääni Jason Russell myönsi, että tämä on täysin tarkoituksellista. Invisible Children -järjestöllä on kolme toiminta-aluetta: "mission, movement, ja movie".

Toisin kuin muilla, kenttäytyöhön pääasiassa panostavilla järjestöillä, "Mission"-osuus Invisible Children-järjestöllä on tarkoituksella vain kolmannes kuluista.

"Movie", yhden kolmanneksen rahoituksesta niellyt dokumenttielokuva, on nyt ennennäkemättömän suuri viraali-ilmiö. "Movement" on verkostojen rakentamista ja vapaaehtoisten värväämistä eri puolilla maailmaa. Kiertäminen, T-paidat ja muu kampanjamateriaali maksavat.

CNN-kanavan haastattelussa kaksikko vetosi katsojiin, jotta nämä kehottaisivat Konya antautumaan. Tälle kampanjan seuraavalle vaiheelle on jo oma hashtaginsa, #konysurrender.

Lähteet: Tuija Aalto Kirjoittaja on Yle Internetin suunnittelupäällikkö, joka osallistuu SXSW-tapahtumaan Austinissa.