Bensasyöppöjen autojen tuonti vilkasta ennen verouudistusta

Ensi kuussa voimaan tuleva autoverouudistus on pitänyt autonvälittäjät kiireisinä. Suuripäästöisten autojen haku esimerkiksi Saksasta on nyt kiivaimmillaan, jotta ne saataisiin Suomen rekisteriin vielä vanhalla, pienemmällä verolla.

Kotimaa
Tuontiauto.
Yle

Huhtikuun 1. päivänä voimaan astuva autoverouudistus nostaa eritoten isopäästöisten menopelien verotusta, niin uusien kuin tuontiautojenkin. Siksi eniten saastuttavien autojen tuonti on nyt vilkastunut, kertoo ison Jaguarin Saksasta myyntiin hakenut yrittäjä Sami Haavisto Helsingin Autonurkka Oy:stä.

- Väitän, että tällaisessa autossa, jonka päästöt ovat yli 250 grammaa, veroa tulee lisää parista tuhannesta eurosta ylöspäin, riippuen ajokilometreistä ja vuosimallista.

- Kalliimman hintaluokan maastureista puhuttaessa kysymys voi olla useammistakin tuhansista euroista, Sami Haavisto sanoo.

Auto halutaankin nyt Suomen rekisteriin vielä vanhalla verolla ja se on pitänyt autoja Saksasta Suomeen hakevat yksityistoimijat kiireisinä, kertoo Saksassa autonvälitysfirma Graulinia pyörittävä Hannu Linden.

- Kyselyjen määrä alkoi selvästi kasvaa tammi-helmikuussa, asiakkaita on kiinnostanut, kuinka paljon veromuutos vaikuttaa hintaan.

Verouudistuksen vaikutus ei vielä näy tilastoissa, mutta ainakin hetkellisesti muuten hiljaisen alkuvuoden autokauppa on piristynyt, sanoo Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

- Maaliskuun aikana näkyy varmaan jonkinlainen piikki käytettyjen autojen tuonnissa Suomeen, mutta tammi-helmikuun rekisteröinneissä muutosta viime vuoteen verrattuna ei näy , mikä on ehkä yllättävääkin.

Vero päästöjen mukaan

Hallitus on tähdännyt sekä ajoneuvon ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavan autoveron että autonomistajien vuosittain maksaman ajoneuvoveron muutoksella paitsi verotuottojen lisäämiseen, myös ympäristöohjaukseen.

Toimitusjohtaja Tero Kallio ennakoi, että jatkossa ulkomailtakin haetaan todennäköisesti pienempipäästöisiä autoja, koska verotus siihen kannustaa.

Sähköauton verotus kevenee huomattavasti, seitsemän prosenttiyksikköä. Se tarkoittaa 30 000 euron hintaisella autolla yli 2 000 euron veronalennusta, ilmenee valtiovarainministeriön tiedotteesta.

Hiilidioksidipäästöiltään keskimääräisen eli 145 g/km päästävän uuden henkilöauton autovero nousee kaksi prosenttiyksikköä, mikä tarkoittaa 30 000 euroa maksavan auton kohdalla 650 euron veronkorotusta.

Käytettyjen autojen hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 200 g/km, joten niiden veroprosentti nousee viisi prosenttiyksikköä.

Lähteet: Yle Uutiset