1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Teksti-TV Perämeri

Meri-Lapin kuljetusyrittäjät ovat ahtaalla

Kohonneet polttoainekustannukset ajavat kuljetusyrittäjiä yhä ahtaammalle. Alan edunvalvontajärjestön Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan yrittäjät eivät ole saaneet siirrettyä polttoaineiden hinnannousua täysimääräisesti kuljetussopimuksiin.

Kemi-Tornio alueella kuljetusyrittäjien tilannetta hankaloittavat entisestään lähes tyystin loppuneet maanrakennustyöt. Tuloja ei ole herunut myöskään pohjoisen kaivosinvestoinneista.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n mukaan Lapin kuljetusyrittäjien tilanne ei ole ihan toivoton, mutta paremmat ajat ovat selvästi takanapäin.

- Työtilanne on aika heikko varsinkin maanrakennuspuolella, mutta rahtiliikennepuoli toimii normaasti, kuvailee Tornion kuorma-autoilijoiden puheenjohtaja Juhani Maliniemi.

Talvella urakoidaan lumitöitä

Torniolaisella kuljetusyrittäjällä Raimo Alalahdella on yli 30 vuoden kokemus alalta. Osa perheyrityksen leivästä tulee ulkomaan rahtiliikenteestä, josta päävastuun kantaa poika. Ilman rahtiliikennettä ajot olisivat olleet vähissä.

- Nyt on todella hiljaista. Lumitöitähän tänä talvena on ollut, mutta eipä juurikaan muuta, kertoo Alalahti.

Hänen mukaansa viime vuosi oli maanrakennuspuolella jo selvästi huonompi kuin edellinen vuosi, mutta rahtiliikenteessä ajoja on ollut kuten ennenkin.

- Esimerkiksi maanrakennuspuolella ei ole tiedossa mitään isompia työmaita, kun ydinvoimalakin meni Pyhäjoelle. Tiedossa on vain ihan satunnaisia keikkoja, pohtii Alalahti.

Huollot tehdään itse

Pienissä yrityksissä kustannuksia yritetään hillitä tekemällä töitä mahdollisimman paljon itse. Välipäivinä huolletaan kalustoa ja tehdään paperitöitä.

- Ennakoivalla huollolla ja tarkalla taloudella selvitään vuodesta toiseen, mutta mehän ei voida mitään polttoaineen hinnanmuodostukselle. Meidän pitäisi saada ulosmitattua hinnannousu asiakkailta ja siinä on aikamoinen urakka, sanoo Alalahti.

Kemi-Tornio alueen kuljetusyrityksistä luonnehditaan, että polttoaineen hinnannousu on saatu sirrettyä kuljetussopimuksiin hyvin vaihtelevasti. Tornion kuorma-autoilijat ry:n puheenjohtajan Juhani Maliniemen mukaan polttoaineiden kallistumista on seurattu huolestuneena.

- Me ollaan tekemässä esitystä, että hinnannousua kompensoitaisiin polttoaineveron palautuksella. Talous pitää saada nousuun ja se pitää saada nousuun myös kuljetuspuolella.

SKAL:n esityksen mukaan huojennus voitaisiin toteuttaa niin sanotulla verotili -menettelyllä, jossa ammattiliikenteen yritykselle syntyneitä polttoainekustannuksia korvattaisiin arvonlisäverotilitysten yhteydessä.

Alalahden mukaan monessa yrityksessä voi olla edessä tiukat paikat, jos kallista polttoainetta ei saada siirrettyä sopimuksiin. Vaikka työrintamalla on nyt hiljaista, niin Alalahden mukaan talven taittuminen lisää taas kuljetusten kysyntää.

- Kyllähän se kesä taas jotain tuo, on maansiirtoa ja rakentamista, mutta talvi on synkintä aikaa.